Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 06:42   #1
Rosetta Rosetta är inte uppkopplad

Släp till brudklänning

Hej syvänner!
Jag skall sy en brudklänning men har i det sammanhanget stött på patrull. Det gäller hanken till släpet.
För att bruden skall kunna dansa finns en hank isydd någonstans för att kunna användas till att lyfta släpet. Det är inte det som är problemet utan hur går det till i praktiken.
Har hört talas om att man virar ett band runt handleden, som är kopplat i hanken.
Är det någon som kan förklara detta rent praktiskt inte bara teoretiskt. Kanske någon har en bild på hur det fungerar.
Själv har jag aldrig sett detta i verkligheten.
Tacksam för svar
Rosetta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-11, 21:12   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Jag vet inte om jag kan vara till någon hjälp, men i mina mönster från Sophias Ateljé finns det beskrivning på något liknande, och det var helt enkelt en ögla fastsydd på ett passande ställe i tyget, där man sedan trädde in handen. Fast om man vill undvika sömmar kanske man kan ha en lös hank och ett minimalt knapphål, så att hanken kan knäppas fast?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 09:25   #3
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad

På min brudklänning tänkte jag sy i en enkel ögla av ett band i mittbak-sömmen (på insidan av släpet.) Exakt var det ska sitta får man prova sig fram, det beror ju på hur långt släpet är. I mitt fall, med ganska kort släp, skulle den ha suttit bara någon decimeter från fållen (öglan ska ju helst inte synas när släpet ligger på marken...) Nu blev det inte så, för jag hann inte. Istället försökte jag mig på att fästa öglan med säkerhetsnålar, men se det höll inte. Så bröllopsvalsen (som inte var nån vals) blev minst sagt besvärlig. :-D Men det gick ju bra ändå!

Man fäster alltså bandöglan i själva mittbak-sömmen, så att det inte syns på utsidan. Att ha en lös ögla tror jag är svårt, man vill ju kunna svischa upp släpet ganska lätt, när det behövs. Krångligt om man ska stå där och pilla med knappar...
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 18:04   #4
Cassy Cassy är inte uppkopplad

Tips för brudvalsen

På min systers brudklänning med släp sydde jag fodret lika stort som kjolen/släpet och sydde mitt bak en 3-4 cm lång hank mellan fållarna på släpet och underkjolen.
Min syster dansade sedan med släphanken i tumgreppet och det funkade väldigt bra.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 21:30   #5

Tack snälla Mad Woman InBlack,AnnaEff och Cassy för tipsen och svaren!
Det där med hanken i mittsömmen bak såg jag i en affär som säljer brudklänningar så det var gott och väl.
Det vi inte kunde bli kloka på var hur i hela fridens dar man fick upp släpet. Någon talade om ett band till handleden. Men hur skulle det se ut, då?
Släpet var inte tillräckligt långt för att kunna lyftas upp med hanken i tumgreppet, Hela klänningen snodde sig eftersom den inte var så vid. Dessutom visades det mesta av benen. Kort sagt gick det inte att lösa så vi blev nöjda med lyftet. Vi kortade in släpet helt enkelt så att det inte når mera än en liten bit bak fötterna. Förhoppningsvis fungerar dansen utan att släpet hamnar under någons skor.
Gammal 2006-06-15, 15:50   #6

Om släpet är såpass kort kan man också lösa det med hjälp av en "bustle" (kan inget svenskt ord för det). Det är helt enkelt en eller flera knappar som man fäster så att släpet kortas och fållen blir lika lång över allt. Inte så lätt att förklara vad jag menar, men här finns några förklaringar: (på engelska).

http://www.leanna.com/Bridal/Bustles.htm

För ett kort släp är en så kallad "pick-up bustle" både lättast och snyggast, tror jag. Den finns förklarad nästan längst ner på sidan.
Gammal 2006-06-15, 16:52   #7

Verkligen en fullträff. Tack så hemskt mycket för hjälpen, det var exakt vad jag ville ha tag i!!!
Nu undrar jag vad du har sökt på för jag har inte lyckats hitta något liknande.
Gammal 2006-06-15, 17:04   #8

Kul att det verkar stämma! Hmmm, jag hade länken sparad bland favoriterna, för jag samlade på allt när jag skulle sy min brudklänning. :-) Så jag har faktiskt ingen aning om hur jag hittade den där en gång i tiden... Antagligen i en tråd på Bröllopstorget, där det ibland fördes lite diskussioner om hur man bäst sydde en brudklänning.

Min klänning finns på min sida. Dock utan bustle... :-)

Lycka till!
Gammal 2006-06-15, 23:02   #9
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad

Hej!
Jag har precis sytt en balklänning med ett litet släp men ändå för långt att dansa i. Jag löste det med en liten blomma som jag sydde av pärlor som matchade klänningens tyg, fäste den i mitt bak sömmen sedan gjorde jag en liten hank av pärlor. Bara att hänga upp släpet vid dans. Det störde inte heller.

Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.