![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Stl 44 i byxa - kan jag minska själv?
Hej, jag har köpt linnebyxor i stl 44
jag vill nu minska dem till min egna storlek som är ca stl: 42. De tål 40 grader tvätt. Kan jag krympa dem till stl 42????? i 60 grader? Eller skall jag klippa/sy om dem ? Är det någon som vet?/Vrukna |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hellinne tål 60 graders tvätt så jag gissar att byxan innehåller andra fibrer. Många producenter har iofs börjat märka sina kläder med för låg temperatur för att folk inte skall klaga men du riskerar att förstöra byxan genom att tvätta den i 60. Det är inte säkert den krymper heller. Säkrast är att sy in den men kolla om det står om den krymper vid 40-tvätt först.
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vill bara tilläga att märkningen för temperaturer inte alltid har med tyget att göra som sådant. Ofta är det färgen som ska ha den temperatur som anges för att inte fälla. För ett antal år sedan förbjöds en del ämnen i färgerna för att inte de höll måttet vad gäller miljövänlighet. Detta har gjort att de färger som andvänds numera är kännsligare.
Jag skulle sy om byxorna. Tror inte det blir bra om du ska försöka krympa ner dem. Många gånger finns det ju andra material i som mellanlägg t ex, och sedan kanske vissa delar är klippta på andra ledden och då är risken att de krymper ojämt. Senast redigerad av Alvan den 2006-06-15 klockan 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
en krympning skulle krympa mer på längden än på bredden .och man vet alldrig hur den beter sig sy om domistället
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Instämmer helt med vad Alvan och TeknikFreek skriver här ovan men ser att det försvann ett "också" från mitt inlägg. Det skulle ha stått: "innehåller andra fibrer också" antingen det nu är ett blandtyg eller det är annan tråd, mellanlägg eller något annat.
När det gäller färgämnen stämmer det nog som Alvan skriver men jag har också hittat vit lakansväv i 100% bomull som bara skall tvättas i 40 grader och då är det lite "fusk" tycker jag. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Linne fibren som sådan tål tom 90 graders tvätt.däremot är det annorlunda med färgerna.
Men ett linnetyg krymper alltid vid första tvätten men olika mycket vid olika temperaturer, förmodligen har dom bara tvättet linnet innan syendet vid 30 grader och därför kan dom inte säja tex 60 grader för då skulle byxerna krympa och det skulle ju inte konsumenten acceptera.Man kan säja att det inte har krympt färdigt vid 30 grader . men det är ingen metod du kan använda för att måttanpassa färdig sydda kläder. Dom kanske sätter 30 grader för att det tex krymper 2 % bara och det är så lite att kunden kan köpa tex ett plagg och beräkna hur mycket det krymper. utan att dom måste tvätta först.skulle dom sätta 60 grader då blir krympningen säkerligen 10 % och då kan inte kunden beräkna pass formen på ett otvättat tyg. Senast redigerad av axyzvslut den 2006-06-15 klockan 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag minns inte om det var du som frågade, men jag har läst samma fråga nånstans på forumet bara häromveckan.
Kontentan var iaf att du kan inte garantera att krympningen stämmer med dina önskemål. Delar kan vara sydda åt olika håll och dra sig fel. Sy om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Klipp upp och sy om. om du inte har tvättat byxan förut gör det först på det som dom rekommenderar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Linnebyxor
Tack för ditt svar. Jag skall först tvätta dem
och absolut sy om tack! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej!
Sprätta först i sidorna (höfterna) det bör nog räcka att ta in dem där, eftersom det bara är en storlek mindre dom ska bli. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Linnebyxor
Tack! Jag skall först försöka med sidorna Tack!
/Vrukna |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Linnebyxor
Tack! Jag skall först försöka med sidorna Tack!
/Vrukna |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.