Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-18, 10:27   #16
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag sydde en klänning (långklänning, Arwen-stil, finns i mitt galleri) åt en tjej, som själv köpte tyg. Till det fick jag, som du, köpa tråd, lite spets och band för kanske 50 kr eller nåt. Från henne begärde jag 500kr. Dock är jag ingen utbildad sömmerska och började sy för ungefär ett år sedan. Har du utbildning/ mer erfarenhet kan du ta mer betalt, såklart. Tycker som övriga här föreslagit att 1000 kr verkar bra för den klänningen!! å lycka till!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 15:09   #17
majsan0917 majsan0917 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 12
Hej Sofi Bornheim!
Ta betalt. Jag vet inte hur mycket du tog betalt men i mina öron verkar du vara som jag. Du kan gott och väl ta mellan 3000-3500kr, kanske mer. Kan du sätta ut en bild av den. Jag har också sytt balklänningar men inte med tyll direkt. Det är svårt att ta betalt. Man är alldeles för snäll.
Ha det bra
Kram Marie-Ann/majsan
majsan0917 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 15:11   #18
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
det finns en bild på första sidan av inslaget.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 20:10   #19
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
för det första måste du räkna ut materialkostnaden, väldigt knepigt kan det vara när det gäller tråd och så med fiselinet borde du kunna räkna ut. sen så beror det såklart på hur erfaren du är, och kanske lite på vem kunden är, nära vän eller familj kan ju kanske vara svåra att ta betalt av, men annars kan du aldrig gå under 1000 kr. vad säger det om ditt jobb om du tar 200 kr? du kommer få rykte om att vara billig inte duktig, och det är ju tokigt! Så, minst 1000 kr anser jag för bara arbetet.
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 21:09   #20
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Thumbs up

Hej Sofia!

Betalt det skall man ju alltid ta, tid är pengar heter det ju. Jag har en bekant som syr väldigt mycket, bl a till en vänninna som inte kan köpa sina kläder i en vanlig affär, hon tar 60:-/tim och det är inte mycket, men det blir ju lite i alla fall och hon syr MYCKET till denna vänninnan och hon är jättenöjd med allt, så ta betalt men som sagt säg att du tar betalt/tim för det tar ju längre tid än vad man tänker från början, stå på dej, du får då mera "kunder" om hon är nöjd och så fin som hon måste vara och känna sig i den fina klänningen.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 21:15   #21
majsan0917 majsan0917 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 12
Hej!
Jag håller med er att ta betalt. Trots det har jag också svårt att ta betalt men den sista tog jag 1500:- och dem var nöjda. Det var inget snack om summan. Det är bra med sysidan att man även kan stötta varandra.
Tack
Syhälsningar Majsan
majsan0917 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 08:55   #22
Loompa Loompa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 33
Thumbs up

när jag sydde dopklänningen som jag har på min sida, så tog jag på tok för lite betalt, men man är ju självkritisk som sagt.
Jag tycker att du ska ta 1000 kronor minst. den skulle vara betydligt dyrare i afären, och den är ju skräddarsydd efter hennes mått.

jättefin!
Loompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons