Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-27, 13:52   #1
Mirrree Mirrree är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 1
Exclamation bassymaskin alt elektronisk symaskin

Hej

Ska till å köpa en ny symaskin men vet inte riktigt vad jag bör satsa på. Hade tänkt mig en ny för ca 5000-6000 kronor. Syr lite mera avancerade kläder och behöver en symaskin som klarar av detta. Ngn modell som rekomenderas? Har tidigare haft en ädre husqvarna så jag har ingen större koll när det gäller nyare modeller.

vänliga hälsningar Miriam
Mirrree är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 19:06   #2
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Kanske inte så mycket till hjälp - men jag funderar också på det samma. Jag har kollat lite på de enklare symaskinerna och de verkar inte bättre än min snart 25-åriga Bernina.

Så för mig blir det nog en nyare med flera funktioner. Önskar mig nålpåträdare, automatisk klippning/fästning av tråden, enklare sätt att spola och en följsam pressarfot för svåra tyger ev. övermatning.

Enligt rykten skall Bernina ha blivit mycket sämre de senaste åren medan Janome skall vara bra - de tillverkas väl i samma fabrik i Taiwan?

Pfaff räknas som bra pga övermatningen men maskinen i sig känns lite tråkig, men tung och stabil. Husqvarna är dyrare än andra (med dyrare tillbehör) men har många flera försäljare i Sverige och alltså är lättare att få servad.

Det är inte så lätt att veta vem man skall tro på. Tittade lite på engelska försäljare bl.a. denna: http://www.joyssewingmachines.co.uk/html/frameset.html

Om Bernina görs i Taiwan kanske man skulle satsa på en riktig billig maskin?
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 09:39   #3
KentHansen KentHansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 14
Hej Altikh

Vem är det som sprider sådana rykten??

Bernina hade en "svacka" för 7-8 år sedan, på en del activa 130 o 140 bl.a på grund av att vi använde plastgripare, men för 3-4 år sedan gick vi tillbaka till stålgripare, så idag är ALLA vitala delar i metall i en Bernina.

Jag skulle gärna villja klargöra några saker..
Berninas activa serie tillverkas i BERNINAS EGEN fabrik i Thailand. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad om en maskin sätts ihop i Thailand eller Schweiz...komponenterna är de samma, med samma höga kvalitet som alltid när det gäller Bernina.

Jag vågar påstå att ALLA symaskinsmärken som säljs i Sverige, har maskiner tillverkade i Asien. Alla har dock inte en EGEN fabrik, utan en konkurrent tillverkar dom och byter ut "skalet".

Vi säljer mer maskiner än någonsin, bl.a till skolor som inte accepterar maskiner som måste repareras hela tiden.

Vad det gäller återförsäljare, så finns vi representerade i över hela landet (nästan - se åf-listan http://www.bernina.se/dealer-n29-sD.html)

Om du väljer en Bernina, kan du vara säker på 2 saker:
1) att du får en maskin som kommer att hålla i många år.
2) att du får hjälp o service av engagerade återförsäljare som stöttas av kompetent gäng i Kungsbacka (Bernina huvudkontor i Sverige)

Jag hoppas att jag gett dig en ny syn på Bernina. Du är alltid välkommen att höra av dig om du har ytterligare frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning
Bernina Nordic

Kent Hansen
Teknisk Support
KentHansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 12:42   #4
solros solros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 6
Hej

Hejsan

Har läst era inlägg "Det är inte så lätt att veta vem man skall tro på. Tittade lite på engelska försäljare bl.a. denna: http://www.joyssewingmachines.co.uk/html/frameset.html "

Köpt inte av denna damen, en vännina till mig gjorde det, beställde en brodyr maskin som inte fungerar och hon svararade ej på hennes mail. Så hon ringde och de ursäktade sig med " Du kanske inte kan brodera" hon har inte kunna avslutat ett enda brodyr mönster på åtta månader. Så köpt inte av henne, dåliga villkor, hon lovar mycket håller inte.

Tack =)

Ha det gott
solros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 20:43   #5
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Vad bra att du berättade om försäljaren solros, tack skall du ha!

Det är som sagt svårt att veta vem man kan lita på - alla försäljare tycker förstås att deras maskiner är de bästa
Synd att det inte finns oberoende tester av symaskiner, jag känner bara till enda en och den tog inte upp de maskinerna jag är intresserad av.
När det gäller Bernina så är det möjligt att plastgriparen är orsaken till det dåliga ryktet. I så fall är det ju bra att vi får veta att den numera är utbytt med en av stål.
De klagomål jag har hört den senaste tiden är framför allt att trädningen av maskinen har blivit så känslig och att tråden hoppar ur trådhållaren nere vid nålen när man slutar att sy. Man måste alltså kolla där hela tiden - en liten detalj förstås men den kan vara irriterande nog. Skeptisk blir jag också när trogna Bernina-fans berättar att de inte kommer att köpa någon ny Bernina. Klagomålen kommer både från lärare, sömmerskor och så självklart från konkurrerande försäljare (dock inte den andra försäljaren i Kungsbacka).

Om en maskin tillverkas i Asien (vare sig det är Taiwan eller Thailand) har självklart ingen betydning för kvaliten, det är jag däremot helt enig i. Det är kvalitetskraven i produktionen som är det viktiga.
Mvh
Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:27   #6
sandra82 sandra82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 19
Husqvarnas symaskiner (förutom Huskystar) tillverkas i Huskvarna, Sverige
sandra82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:36   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Kent Hansen Jag har en Bernina.När jag köpte den ca 6-7 år sedan då fanns det ett mycket stort utbud av pressar fötter och andra tillbehör som man kunde gå in på deras sider främst USA och läsa om med bilder och beskrivningar om hur du skulle använda dom Då var dom jättebra.det fanns till både nya och gamla maskiner. Men idag finns inte dessa sider kvar inte heller alla dessa delar och pressarföter. Det tycker jag är en försämmring. Ringer man till Bernina i Sverige då måste dom ringa till Danmark för att beställa delar.Och ingen vet vad som finns. Även handlarna Tycker det är krångligt att veta vad som finns till vad.
Det var ett av skälen till att jag valde Janome istället för Bernina på min brodermaskin.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 10:50   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Och föresten Janomes MC 11000 är Tillverkad i Japan
Som är det mest högteknologiska landet Bland alla där borta på den kanten.
När något är tillverkat i Japan då tillskriver man det hög kvalitet.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons