Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-20, 11:00   #1
Piafia Piafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Kragproblem

Jag syr mitt första plagg med krage, en kappa. Har sytt fast översidan på kragen och till slut fått till det fint där den möter slaget. Men... Nu ska jag sy fast den på undersidan. Suck.. Hur får jag till det så det inte veckar sig? Tror att jag ska klippa i sömsmånen men i vilken del? I bakstycket eller i kragen? Tacksam för tips. Går på sykurs så jag får väl fråga där nästa gång men vill gärna försöka själv.
Piafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 11:30   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du har liksom börjat i fel ända med kragen. Du börjar med att sy fast underkragen i bakstycket och sedan nästar du fast överkragen för hand i sömsmånen. Har du foder i kappan så kan du sy fast överkragen i det och sedan nästa ihop allt (för hand är enklast) i sömmen. Överkragen är ju alltid större för att den ska rå över. Så den är absolut enklast att hantera med handsömnad.
Lycka till med ditt stora projekt som en kappa är!

Senast redigerad av Delfintua den 2006-05-20 klockan 11:32.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 12:08   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man brukar sätta vliseli på underkragen sedan vändsyr man kragen i ytterkanterna men inte undre kanten som skall sys fast mot halskanten.därefter klipper du ner sömsmånen till
jag brukar ha 1/2 cm inte mer än 1 cm och tvärklipper hörnen sedan vänder du kragen med rätsidan utåt och petar ut alla hörn.
Sy fast underkrags kanten mot ringningen,vik in sömsmånen på överkragen och sy med små stygn för hand jag brukar sy ovan för raksömmen eller i stygnen.då syns inte stygnen på bakstycket utan
sitter på underkragen och döljs.Jag brukar sy en stickning tätt utmed ytterkanten på kragen .Pressa den emellan efter vändning och före fastsyning.

Lycka till Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-05-20 klockan 12:58.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 14:51   #4
Piafia Piafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 7
Tack för tipsen. Jag väntar tills min kurs på onsdag, jag fattar ingenting.. Jag tror att min lärare och ni har olika sätt att sy på eftersom hon visat mig på detta sättet. Så jag får se hur hon vill ha det.
Bara ett förtydligande.. Jag har sytt ihop själva kragen, alltså över/underkragen och petat ut hörnen snyggt. Nu ska den "bara" fast i nacken. Tack i alla fall! Ha en toppen vecka!
Piafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons