![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nerver! Börja quilta!
I förrgår satte jag som hastigast barntäcket under symaskinen och testade att sy en liten bit ca fem cm kanske. Kollade hur det såg ut med osynliga tråden.
Sedan fick jag inte sy mer för maken som tyckte att bordet skulle röjas till matbord ![]() Så nu står symaskinen på golvet med huven på. Men jag drar mig för att börja kvilta täcket på allvar, jag har inte gjort sånt så mkt förut, symaskinshuven och babykorgen har jag ifs gjort quiltsömmar på, men det är inte platta "fintäcken" ... vill inte kvadda täcket, rädd att jag inte får det slätt och snyggt. Och hur gör man egentligen? Jag har nålat ihop det och rullat ihop det, men ska man börja sy en raksöm tvärs över från kant till kant eller börja på mitten och sy ut till kanterna? (Sedan är det ju mina försvunna rullar som verkar ha försvunnit i postrymden, efterlyst dem hos säljaren och posten nu, väntar på svar ... Så tråkigt när de inte kommer, aldrig haft problem med det tidigare. Fast det är ju en annan tråd.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar sätta ihop översida mellanlägg och undersida med säkerhetsnålar lite här och där ,helst så jag inte behöver flytta dem under quilttets gång.Jag börjar från mitten och arbetar mej utåt jämmnt födelat över stycket.jag sätter även i säkerhetsnålarna efter samma princip inifrån och ut.När jag quiltar så rullar jag den delen som är till höger om pressarfoten för att det skall få plats bättre .Du måste nog använda övermatningfot om du inte frihandsquiltar,för att det inte skall dra tyget. Lycka till.
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du menar att du "skarvar" sömmarna mitt på?
Jag har en övermatnings fot på maskinen, och det sitter ihop med krökta säkerhetesnålar och har bara tänkt sy "enkla" rutor, inget krångligt,vadden är däremot inte den tunnaste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag förstår inte vad du menar med skarvar?. Du har ett täcke i rutor och tänker sy en ram runt varje ruta eller?.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
OK du syr ramar, då är jag med! jag tänkte mig att man syr raka sömmar från kant till kant, är det alltså bättre att sy det som ramar?
Ser, nu har jag redan lärt mig något nytt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du gjort ditt täcke av mindre rutor eller är allt en stor ruta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det ser ut så här:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=8052 Och lite tydligare layout, men inte helt hopsytt: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6426 Runt dockan (http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6425) har jag funderat på att handquilta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej igen Jag skulle välja en ram runt de lite större rutorna väldigt nära sömmen. runt dockan passar handquilt eller frihandsquilt .Jag skulle nog nöjt mej med det och runt bården skulle man kunna frihandsquilt snirkelmönster bara tex stora on som går runt som en spiral.Det var jätte fint färgval. Ann-Chrtistin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack!
Jo, det låter ungefär som jag tänkt mig det - fast frihandsquiltning har jag inte vågat tänka på än ![]() Men jag skulle alltså börja med att sy ramar runt de mittersta blå rutorna? (Eller bruna blocken). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Just så ,alla blåa block men det är bara ett förslag
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Givetvis är det bara ett förslag
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Pust, nu är jag igång med det!
Det är tungt! inget bra nybörjararbete, har för tjock vadd, funderar på om det inte borde handkviltats.
Inser fullt finessen med spraylim ... baksidan är inte perfekt, tror jag ska lägga lite tråckeltrådar för hand nu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Fortsätter ...
En sak jag börjar önska mig är en symaskin där nålen kan hållas nere hela tiden så fort man släpper fotpedalen, på min är det ngn finess med att hålla nere hälen och det är lite för krångligt.
Sitter och specar upp den perfekta lapptäckesmaskinen snart. Fast jag lär mig väl fixa det med den jag har också. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.