![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ärmen blir kaputt! Hjälp?
Jag håller på att ändra om en kavaj så att den sitter lite bättre på mig. Själva kavajen har prinsesskärning (om jag fattat det rätt så är det när det går två sömmar från ärmen ner över bysten/skuldran och fortsätter rakt ner), och ärmen är i två delar med en söm som går från armhålan och en söm som möter skuldersömmen bak och går ner över armbågen.
Nu har jag sytt in kavajen 5 cm i vardera sidsöm och sytt in 2,5 cm på varje ärmsöm. Men nu när jag fäst ärmen vid kavajen för att prova blir det jättekonstigt. Jag har _massor_ med rörelsevidd fram på axeln samtidigt som det stramar som tusan bak, även när jag bara rör armen framåt ett par centimeter. Vad ska jag göra? ![]() /Alex |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svårt att råda då man inte ser hur det ser ut, men låter som om du sytt in väääldigt mycket, måste du inte göra axeln lite smalare också? Låter som om du fått på hela ärmen på sniskan eller sydd in den för mycket. Dra i rynktrådar på hela kullen och håll in den så mycket att det ser snyggt ut utan att det blir rynkor. Be någon nåla fast ärmen från rätsidan med sömsmånen invikt så du ser hur det kommer att se ut färdigt och att den hänger så det inte ser vridet ut. Är sen ärmen och ärmhålet olika stora måste du ringa ur mer på den del som är mindre. Viktigare att den sitter snyggt på än att sömmarna möts exakt där de möttes innan du sydde in. Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Att göra axeln smalare kan vara en idé. Hmm, när jag fäste ärmen för att prova hur den satt gick jag efter sidsömmen och ärmhålssömmen och satte dem mittemot varandra, vilket gjorde att ärmsömmen bak hamnade högre upp än tidigare. Som referens satte jag också en nål på ärmkullen för att veta var axelsömmen skulle möta ärmen, och nu sitter nålen 4,5 cm längre fram än tidigare. Men då får jag nog vrida på ärmen en liten bit och samtidigt ta in den med hjälp av rynktrådar.
Tack så mycket för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag flyttade ärmen nu och det fungerade över förväntan! Tack igen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hm, sidsömmen och ärmhålssömmen mitt emot varandra, det är troligen där felet ligger, har du en tvåsömsärm ska normalt inte den ena av ärmsömmarna möta sidsömmen, utan där ringningen är som djupast på ärmen ska sidsömmen sitta. Med reservation för att du inte har nån väldigt speciell modell förstås.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.