![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




![]() |
#7 |
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
|
Som innovationsvetare kan jag lugna dig med att du få marknadsföra en egen logga på vilka sätt du vill, men om du vill (vilket jag iofs rekommenderar) försäkra dig att loggan inte är för lik någon redan registrerad så kan du börja med att söka i Varumärkesregistret:
http://www.prv.se/vmi/ Det enda som kan hända är att om någon som registrerat ett varumärke (dvs. bl.a. en logotyp) ser din logotyp någonstans och tycker den är för lik kan personen stämma dig eller invända på något sätt, exempelvis via PRV. Det man kan göra om man vill är att lägga till figuren TM (infoga som symbol i Word etc., eller skriv TM) bredvid logotypen för att visa att det är ett trademark som man marknadsför sig med. Exempel: Exempel på TM Man skiljer på ett varumärke och ett figurmärke. Ett figurmärke är en bild, en figur, oftast bara kallad logotyp, vilket oftast visar varumärket i direkt mening, men det kan också bara vara en bild som förknippas med varumärket. T.ex. Viking Lines bild "INGLI" är bara ett figurmärke men som gör att man direkt tänker VIKING LINE när man ser det. Ett reg. varumärke behöver bara vara ett angivet namn och behöver inte visa hur logotypen ska se ut, vilken färg och form den har. Den som har ett registrerat varumärke brukar nästan alltid visa det genom att ha med ett (R) som betyder registered trademark. Ett R med en ring runt, finns som färdig symbol i ex. Word. Se t.ex. logotypen längst ner till höger på hemsidan: www.tomahck.com Hoppas det löst alla frågetecken och lycka till! ![]() Senast redigerad av chrille den 2006-04-28 klockan 20:55. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.