Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-06, 12:36   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad

Kombinationsmaskin eller en av varje?

Hej!

vad rekommederar ni? En overlock med täcksömsfunktion eller en vanlig overlock och en enskild täcksömsmaskin?

Jag är sugen på Babylockens vanliga overlock:Babylock Imagine och sedan köpa Janomes täcksömsmaskin: Cover pro 1000CP.

Har ni någon erfaranehet av dom här maskinerna och är dom bra? Vad ska jag tänka på när jag ska köpa maskin? (Då jag är ute efter enkelhet med maskinen ur huvud taget men särskilt trädningen och snabbt ska det gå också att ändra saker.)

Jag provsydde den täcksömsmaskinen jag skrev om men det är ju nästan som att sy en tvillingsöm på vanliga symaskinen. Är täcksömsmaskinens sömmar så mycket stretchigare så att man borde ha en sån eller är det onödiga pengar för mig som absolut inte har en hög inkomst? Är täcksömsmaskin nödvändig? Jag vill ha snygga & proffsiga kläder.

Jag kommer sy en del kläder som jag kommer sälja men mest kommer jag sy till mig själv då jag har problem med axlar, rygg och nacke.

Finns det andra maskiner som är bättre som ni rekommenderar?

Babylocken är inbyggd differentialmatning. Det är väl inge bra? Då går det ju inte att ställa in själv om det skulle krångal i vissa tyger....

Det blev mycket frågor. =) Hoppas det är någon som har något svar snart för jag tänker ge mig på köp av maskin/maskiner så fort som möjligt.

Tack på förhand!

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-04-06 klockan 12:39.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 14:12   #2
magica magica är inte uppkopplad

angående differentialmatningen så är ju det snitsiga att det inte ska krångla alls i något tyg då den ställer om sig själv när den märker nån skillnad. sen är det så att man kan ställa om den manuellt ändå om man så skulle vilja. om man vill stretcha ut tyget, samla ihop tyget eller köra på som vanligt.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-26, 20:07   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad

Jag var inne på samma tankebanor som du, köpte först en Babylock Imagine och bara efter två veckot bytte jag in den mot en Evolve (den kombinerade). Jag är såld på den för att jag var lite rädd för detta med trådspänningar. Är nöjd, dock är tillbehören hutlöst dyra.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 18:20   #4

Jaha så du bytte in den direkt! Men är det inte krångligt att byta till täcksöm när du måste ta bort en nål och en amssa annat sånt? Och kombinerar man inte täcksömmen och overlocksömmen så man måste byta flera ggr?

Jag har nu iaf köpt en Babylock imagine. Har inte hunnit testat den så mycket ännu.....
Gammal 2006-04-27, 21:29   #5

Jo, man måste visserligen ta ur nålen om man inte vill ha ett märke i tyget. I övrigt brukar jag låta trådarna ligga kvar när jag byter frå overlock till täcksöm då de träs på olika ställen.
Jag trodde det skulle bli jättekrångligt, men när man trätt den tre ggr på raken så blir det enkelt. Jag tror att differentialmatningen väger upp det eviga trädandet, eftersom man slipper jobba med trådspänning på Evolven. En annan nackdel jag kan komma på är att det är trångt med plats mellan nål och maskin i en kombinerad maskin, så det kan bli knepigt att sy mitt i ett stort tyg.
Gammal 2006-04-27, 21:30   #6

Förresten Hellebelle, jag startade en babylocktråd, vi kan väl prata vidare och ge varandra råd i den!
Gammal 2006-04-28, 17:38   #7

Ok, jag drar mig ditåt..

-Helen
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.