Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-24, 20:47   #1
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Finns det några (fd) blåsmusiker här?

Jag har nyligen väckt liv i min gamla klarinett igen, men får dessvärre kramp i högerarmen så jag funderar på om jag har växt ur instrumentet eftersom jag spontant vill greppa längre ned. Kan tillägga att jag inte har spelat aktivt på den sen jag var 14 och då var det tal om att en av mina spelkompisar skulle gå över från plast till trä, men jag vet inte om det var av pga växt eller talang.
Den klarinett jag har just nu är en plastklarinett som jag haft sen jag var 10. Funderar på att byta in den mot en i trä om jag fortsätter spela i höst.

Varför blir saker alltid så mycket roligare när man inte har krav på sig att man måste göra dem?
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 15:02   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Jag var trumpetare för flera år sedan, men det har inte blivit av att jag tagit upp trumpeten sedan dess.
Håller med dig om att det blir roligare om man inte har krav på sig.
Kanske skulle plocka fram trumpeten igen.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 15:13   #3
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hejsan

Jag spelade också klarinett för många år sedan och den var också i plast, lånade brorsans som han inköpte när han spelade aktivit.
Dessvärre tyckte jag det var jobbigt att blåsa och slutade efter en tid, men det var kul att prova på.
Nuförtiden spelar jag bara piano, är så glad att vi har en stor svart flygel på universitetet!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 16:22   #4
zelda zelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 36
Hej!

Jag spelade altblockflöjt från 4:e till 9:e klass i grundskolan. Blev ganska duktig och fick spela i massa olika sammanhang. Sjöng i en kör samtidigt så jag fick spela i kyrkor både här i Sverige, 1 gång i Finland och 1 gång i Österrike.
Men jag slutade tvärt när kraven tog över glädjen i att spela. Jag hade väldigt svårt för att lära mej vad noterna hette (ni vet, d,e,f osv.) och min lärare tragglade och tragglade och suckade när jag fick ta till de olika fingerramsorna för att kunna svara.
Sen ju äldre jag blev, så kom kraven på att jag skulle spela ett visst antal minuter/dag, jag fick fylla i lappar att visa upp för läraren varje vecka. Sen tog lusten slut!
Men det roliga är att nu - 25 år senare, så kan jag fortfarande spela vissa stycken så gott som felfritt fastän jag bara tar fram flöjten typ 1-2 ggr/år. Har tänkt ibland att man skulle ta upp spelandet igen men det blir nog förmodligen inte av. Jag skulle isåfall behöva en lärare igen och då känns det lite för ambitiöst. Men det låter skoj Sofia att du har tagit fram klarinetten igen. Lycka till!!
zelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 16:26   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst är det trist när musiklärarna tar död på intresset, de borde vara mer lyhörda. Mina gitarr lektioner blev trista när jag var tvungen att spela klassiska stycken när jag hellre ville lära mig ackord.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 18:21   #6
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Kan meddela att krampen har släppt lite, men jag får nog ta och snacka med en musikaffär ifall jag kan byta upp mig i instrumentstorlek.
Spelar för tillfället så gott som dagligen och hoppas på att antingen börja ta lektioner igen eller gå med i den lokala orkestern för avdankade musiker. Har nästan jobbat mig upp till den nivå jag var på när jag slutade. Greppen har kommit tillbaka väldigt fort men jag har glömt bort ett och annat förtecken i den övre oktaven.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons