Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-18, 07:42   #1
gistadbo gistadbo är inte uppkopplad

Enkel klänning och enkla underkläder

Hej!

Jag har köpt superbilligt tyg på IKEA och har tänkt sy en enkel klänning av det. Kan jag använda mönster jag har till en tröja och bara förlänga till knäna? Och sätta ett blixtlås i ryggen? Ska jag dela bakstycket i två delar för blixtlåset?

Köpte också billigt tyg till trosa och linne på IKEA. Har inget mönster till detta men ska kanske använda mig av ett par gamla favvotrosor och sprätta upp sömmarna. Vad ska man tänka på när man syr underkläder? Vilket tyg ska användas till "fodret"?

Kan man få tag på gratismönster för klänning och underkläder nånstans?
gistadbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 07:45   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Ja, du måste ha bakstycket i två delar, med en söm mitt bak, för att kunna sätta i blixtlåset.
Du lägger tyget dubbelt, på så sätt får Du bägge styckena samtidigt och framstycket mot vikt kant, så blir det helt.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 07:51   #3

Aina - förstår inte riktigt, men jag är ju en novis också. Tyget lägger jag alltid dubbelt när jag klipper ut fram- och bakstycke. Och alltid mot vikt kant... Vad är skillnaden mot när jag klipper ut fram och bak till tröjan? Att jag klipper i mitten på bakstycket för dragkedjan?
Gammal 2006-04-18, 07:55   #4

Stycken som ska sys ihop, lägger Du mot den sida där Du har stadkanten.
Klipp inte upp för blixtlås, utan ha två stycken som du syr ihop upp till blixtlåset.
Gammal 2006-04-18, 08:24   #5

Nu förstår jag! Tack så mycket.
Gammal 2006-04-18, 08:37   #6

Bra, för jag trodde att jag förklarade konstigt, men för mig är det så naturligt att vika tyget stadkant, mot stadkant, och sedan lägga ut mönsterdelarna.
Aina
Gammal 2006-04-18, 11:05   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Tänk på att om tröjan du utgår ifrån är elastisk så skall klänningstyget också vara det, men det kanske du redan tänkt på.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 12:14   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Re: enkel klänning och enkla underkläder

Citat:
gistadbo skrev:

Köpte också billigt tyg till trosa och linne på IKEA. Har inget mönster till detta men ska kanske använda mig av ett par gamla favvotrosor och sprätta upp sömmarna. Vad ska man tänka på när man syr underkläder? Vilket tyg ska användas till "fodret"?

Kan man få tag på gratismönster för klänning och underkläder nånstans?
Vet inte om du med "fodret" menar fodret i grenen på trosan. Om det var det så är det bomullstyg (trikå) man brukar använda har jag förstått. Har tyvärr inte sett något gratismönster för underkläder på nätet men det finns säkert. Att göra mönster av sin egna favoritmodell är kanske det bästa då man då vet vilken passform man får
Jag testade att sy trosor på syfestivalen vilket var betydligt enklare än jag tidigare trott.
Lycka till i skapandet!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 12:55   #9
BrutalSlakt BrutalSlakt är inte uppkopplad

Kändes onödigt att starta en ny tråd så jag tänkte jag kunde fråga här istället.

Jag har inte sytt så mycket och inget alls i sånt stretchigt tyg. Men jag tänkte försöka mig på att sy ett par trosor. Vill inte sprätta upp ett par trosor men det går ju göra mönster ändå, men ska jag dra i tyget då så det sträcks ut? Kanske dum fråga men har som sagt inte sytt i stretchigt tyg innan. Det känns fel att sträcka det men annars så är ju tyget inte platt. o.O

Nån som kan förklara hur man ska göra? :/
BrutalSlakt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 15:38   #10
iamia iamia är inte uppkopplad

I senaste Inge-lise finns det mönster på trosa. En del bibliotek har böcker om underkläder som du kan låna. Annars så finns det väldigt bra mönster att köpa bla Kwik-sew´s mönster är bra.
Och du ska inte dra tyget när du syr, då blir det en "vågig" kant. Däremot så ska du dra i resåren när den nålas fast i tyget.
Jag är inte så bra att förklara men hoppas du fatttar vad jag menar.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.