![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sömsmåner i duschesse?
Hej, ni som syr balklänningar, hur gör ni med sömsmånerna? Sitter just nu och syr en tärnklänning i vit duschess och tycker att sömsmånerna rispar upp sig. Frågan är om jag vågar sick-sacka sömmarna eller kommer det att se fult ut från rätsidan?Hur brukar ni göra?!
Hälsningar Anni ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag overlockar sömmar i duchesse allltså var för sig. Pressa sedan isär, då syns märken efter overlocksömmen på framsidan. Därför måste man pressa bort det på baksidan av klännindsdelen, alltså lyfta på sömsmånerna och stryka under. En dåligt isärpressad söm är riktigt fult så därför får man göra så här. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar klippa tyger som lätt rispas upp med "taggsax", en såndär med vågad kant, det brukar hålla även duchess och liknande på plats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Och jag behandlar mina med fray-check.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
:confused:
fray-check.......är vaddå???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Fray-Check är ett tunnt lim som man har att "låsa" tyger och band som gärna fransar sig. Fungerar också bra om man t.ex syr i tyger med pärlor eller paljetter som är fastsydda i långa löpande kedjor, då kan man låsa där man klippt så det inte rasslar iväg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för alla snabba svar!Det blir nog så att jag använder overlocken och pressar lite extra. Har sytt ihop klänningen idag utan att göra något åt sömsmånerna, jag tror att den måste tas in lite här och där. Tjejen som ska ha den kommer och provar imorgon. Häls. Anni
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Klokt, prova alltid först innan du pressar sömsmåner. Lycka Till /Bibbi
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.