![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Syr ni studentklänningar?
Min systerdotter vill att jag ska sy en studentklänning - en kort vit klänning till dagen. (Alltså ingen balklänning.)
Jag undrar vad det är för stilar som gäller just nu. Vilka modeller syr ni? Vilka material? Vore bra med lite in-put för att kunna tipsa systerdottern. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I sommar är det blandade stilar som gäller, men i huvudsak kan man säga att klänningar - oavsett form - är helt rätt.
Skulle jag sy en klänning just till denna sommar, så skulle det bli en 50-tals inspirerad modell, tänk Marilyn Monroe. Väldigt vid kjol, helst hel cirkel och en draperad överdel. Alternativt två delat med en väldigt snäv kjol och strikt kavaj till. Det är lite mina idéer kring mode just nu, men som sagt, i sommar är det många olika stilar som är helt rätt. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tycker du ska satsa på att få klänningen i hennes personliga stil och smak snarare än vad som är modernt för stunden.
Jag och min mamma sydde denna åt mig när jag tog studenten förra året: http://img.photobucket.com/albums/v6..._Skylten-2.jpg Mönstret är från en gaaaaaammal Burdatidning, och så la vi till en fluffig kjol av chockrosa tyll för jag ville ha lite färg och vidd. Ta med din systerdotter till en tygaffär och låt henne bläddra runt i mönstertidningar. Hittar hon ett snyggt och genomförbart mönster är det ju bara att göra det i vitt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för tipsen!
Kul att se dig i din studentklänning Cajsa. Du ser strålande ut och klänningen är mycket klädsam! Det lyser roligt studentfirande om dig! Jag blev alldeles engagerad här och började fundera på plakat med barndomsbilder - maken blev inblandad och vi funderade på hur vi ska ordna med den saken. Bra att bli påmind att det snart är dags för oss! Jag menar, det är lite mer runt omkring, inte bara klänningen, fastän det är den jag tänker på mest just nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag tycker att en del av det roliga med att få en klänning uppsydd är ju att själv få välja! Trots allt är det mycket jobb att sy en klänning - så då ska det verkligen vara den klänning man drömmer om!
Sitt ner med systerdottern och surfa runt bland sysidans alla fina album - där finns mycket som är jättesnyggt och många medlemmar är ju lite yngre så en deras modeller bör falla i smaken. Sen skulle jag rekommendera en site som säljer mönster, tex https://www.habithat.co.uk Till sist - en riktigt härlig shoppingrunda tillsammans för att hitta drömtyget - tyg måste kännas & klämmas på live så då duger inte internet! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Min systerdotter bor i en annan landsände så vi planerar än så länge på distans.
Hon var mycket bestämd med skorna, men har inte kommit fram till en klänningsidé än. Vi kommer att ses i påsk så vi får se var det landar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vad roligt att jag kunde inspirera!
![]() En liten idé: Låt skorna styra klänningen! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.