Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-26, 20:41   #1
solskenssara solskenssara är inte uppkopplad

Stygnslängd för quiltning?

Håller på att sy ett lapptäcke till ett litet barn och har just sytt ihop framstycke (kvadratiska lappar) med vadd och bakstycke. Nästa del är då själva quiltningen som jag har tänkt ska ske på min symaskin. En helt vanlig gammal hederlig symaskin utan några vidare finesser. Behöver tips om hur jag ska gå vidare.

Ska jag nåla ihop lagren eller sy med långa stygn som jag sen tar bort? Och nu till den stora frågan: hur långa ska stygnen på guiltningen vara? Jag tänker mig att sy runt mina kvadrater så det blir rutmönster på baksidan.

Tacksam för svar!
solskenssara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 07:32   #2
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad

Hej!

Stygnlängden är mest en smaksak tycker jag. Prova dig fram och se vad du tycker blir snyggt. Det enda man ska undvika tycker jag är FÖR långa stygn som saker och ting kan fastna i.

Ett tips: om du har pressat sömnsmånerna åt samma håll så försök att sy quiltsömmen på den sidan där inte sömnsmånerna ligger. Det är lättare att sy där och blir snyggare!

När jag förbereder mitt lapptäcke för quiltsömmen bruker jag göra så här:
jag lägger baksidan med rätsidan nedåt på ett okänsligt bord eller golv och så tejpar jag fast tyget med små bitar av maskeringstejp och ser till att sträcka ut det så det inte blir några veck någonstans. Sedan lägger jag på vadden och till sist framidan (självklart med rätsidan uppåt...) Sedan fäster jag ihop alla lagren med säkerhetsnålar. Ju fluffigare vadd, desto fler nålar krävs för att inte lagren ska röra sig i förhållande till varandra. Tekniken funkar också bäst om man gör badsidan och vadden någon cm större än framsidan och sedan kapar ned dem till rätt storlek när allt är quiltat.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.
/Catarina
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.