Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-17, 21:19   #1
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Question Köpa tyg i Egypten?

Hej!

Jag ska åka till Egypten om ett par veckor och jag tänkte bara höra om det är någon som vet om det finns någon möjlighet att handla tyger där..?

Tyget ska jag ha till min studentklänning, men jag har inte riktigt bestämt vad för sorts tyg jag vill ha.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa tyger utomlands (gärna Egypten)? Är det något speciellt man ska tänka på? Är det värt besväret, alltså skiljer det något i pris mot de svenska priserna?

Tacksam för svar..
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 22:17   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vad det låter härligt, Nu har jag ingen erfarenhet av att köpa tyg där! Men för väldigt många år sedan,(1961) var min fosterbror i Gaza som FN-soldat, han köpte tyger där, exakt vart vet jag inte, men han skickade hem tygprover på ÄKTA SIDENBROKAD, jag skulle få välja vilken färg jag ville ha, sedan kom det tyger, underbara tyger. (min fostermor, hennes syster och deras mor, alla ville ha av de tyget fast andra färger) Du må tro att jag var fin när jag gick ut skolan 1962!!!
Så har du möjlighet så köp tyg, jag kan inte tro att tygerna har blivit sämre. Och skulle det vara en aning dyrt, så är det ju en fantastisk kvalitet. Jag har aldrig sett sådana tyger här, och skulle det finnas så är de säkert så dyra att man inte "har råd att titta på prislappen"
Vi får väl höra vad Du köpt när Du kommer hem igen!
Jag kommer aldrig att glömma det vackra tyget. Klänningen finns tyvärr inte kvar!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 03:12   #3
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Det kan du alla gånger göra!

Hej,
Har aldrig köpt tyg i Egypten men de har säkert en souk för tyger där som för allt annat.De har säkert allt du kan tänka dig i tygväg utom stickade tyger som tex jogging och tshirt tyg.Det bör vara mycket billigare än hemma.Jag frågade gubben som är där ibland och han sa at det är ungefär samma upplägg som här i Dubai.Som du ser är jag inte säker men det bör finnas.Hittar du så köp massor med dig hem,det finns inget så roligt som tyger eller hur!
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 08:36   #4
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej!
Fråga en taxichaffis!
Om du ska till Kairo finns det flera "marknader" där du kan köpa tyg. Det finns turist marknad med lite högre priser och vanliga marknader med lägre priser, (men var beredd på att trängas där) Jag åkte till en sådan lokal marknad, men efter 10 min åkte jag till turistmarknaden och betalade glatt lite mer.
Nu är det nästan 15 år sen jag var där ,då köpte jag massor med fina bomullstyger för ca 5 kr/m. Det fanns säkert siden och annat men då var jag bara intresserad av bomull.
Du kan säkert köpa tyger på andra ställen också, men Kairo är det enda jag känner till.
Hoppas du får en trevlig resa!

Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 09:22   #5
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
Hej, Egypten

Jag har varit i Egypten. Jag vet ju inte vart du skall? Men troligen Kairo. Egyptisk bomull är berömd för sin kvalitet i världen. Men jag uppfattar att du är ute efter att köpa annat tyg till "fest". Använd gärna en tändare och bränn upp några trådar av tyget (det är lätt att bli lurad på tyg). När jag har varit ute efter tyg i Egypten har jag blivit besviken, allting har varit syntet och inte så snygga tyger. Men när jag bara halkat in på en afffär har jag hittat fina tyger. Lakan! är ett tips. Jag vet någon som köpt tyg till sin bröllopsklänning i Egypten, hon
verkade mycket nöjd (det var så mycket tyg för bra pris och ett jättefint tyg). Men akta dig, de höjer priset mycket till turister!
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:39   #6
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Tack för alla svar!

Jag har vart i Egypten förut, så jag vet att de är lite luriga med priser och att det är meningen att man ska pruta mycket..

Tyger däremot är jag inte speciellt bra på, eller rättare sagt - jag kan i stort sett ingenting... Men om man bränner upp lite av tyget, vad ska hända då? eller, vad ska inte hända?


Tack
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:55   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om det är syntettyg så smälter tråden om det är naturmaterial så brinner den mer, sedan doftar det olika. Testa lite hemma så märker du skillnaden.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 01:16   #8
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
När vi är på den här tråden!!!
Så vet väl alla att om man åker till fjärran öster,ska man köpa siden för allt vad "tyget håller"(utrycket är väl som skapt på sysidan)
Jag åkte iväg med två TOMMA resväskor och återvände med två fullproppade.
Allt det andra nödvändiga fick plats i var sin handbagage.
Tänk er TVÅ resväskor fulla med dom underbaraste handvävda sidentyger!!!
Om Egypten vet jag ingenting för jag har aldrig varit där,men skulle tro att där kan man också göra ett och annat "kap"!
Fortsatt syglädje i stugorna. TESS.
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 12:53   #9
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Okej!

Ja jag ska absolut prova här hemma, sen får vi se om jag kommer hem med något tyg eller inte.. Tack för hjälpen!
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 13:18   #10
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
RE:Egypt

I Hamnstaden Port Said i Norra Egypten är absolut
billigast (där betalar du priset innan skatt eller dyl), jag har själv varit där när min dotter var liten (hade inte riktigt tid att kolla
utbudet av tyger)Taxichaffören själv smugglade sjalar och kläder in under sin egna jacka!? De tyger jag såg var ingenting som vi i Sverige söker (så jag tror inte det är någon ide du åker dit) Kairo verkar mer mycket mer intressant. Jag var där i sommras, men det var brutalt varmt!
Oj, vad Kairo är häftigt, lycka till nu!
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons