![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tyg som luktar illa!
Nu är det kris!
För ett par månader sedan köpte jag 3 meter av ett tyg som jag trodde skulle bli en bra vinterjacka. Är inte riktigt säker på vad det är för tyg, då jag köpte det på rea. Tyget är beige med små små färgade trådar invävda här och där. Vill gärna tro att det är en ull-mix tyg, men det känns hårt, sticker mot huden och rent spontat får jag en känsla av säckväv. Igår tvättade jag tyget då det luktade illa och trodde att en tvätt kanske skulle kunna mjuka upp tyget. Men nej, det känns fortfarande lika "ovänligt" och stinker! Vad är det för tyg som jag köpt egentligen och vad ska jag göra med detta? Kan inte tänka mig en jacka ut av tyg som stinker och känns så här. Snälla, hjälp mig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag köpte en gång på rea ett rutigt tyg som såg ut som dräkttyg. Det hade inslag av ramie, en sorts växtfiber. Det var mjukt och kändes behagligt.
Jag fick för mig att jag skulle tvätta det innan jag sydde något. När jag kom ner i tvättstugan bara stank det i hela rummet; surt, som av en skurtrasa som legat och surnat. Tyget åkte ut. Äkta siden kan också lukta lite illa när det är vått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har ingen aning.
Men minns ett ullgarn jag köpte som luktade "petroleumprodukter". Då tvättade jag härvorna med hårschampoo och de blev både behagliga att ta i och slutade lukta. Vet ju inte riktigt vad ditt tyg stinker för nåt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tyget luktar surt.. som en jutesäck som legat instängd i en unken förråd ett helt år. Förstår ni hur jag menar? Svårt att förklara..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Prova att tvätta med ättika i vattnet. Ett gamalt husmorsknep mot unken doft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
javisst.. då prövar jag det - TACK!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.