![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bästa kviltmaskinen?
Någon har säkert frågat det här förut, men jag tycker frågan kan ställas igen - folk kan ju ha ändrat sig
![]() Vilken maskin är bäst för en lapptäckesgalning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej
Jag gillar pfaff. använder jag övermatningen som bara är att fälla ner, så funkar rak quiltning jättebra. Den är också bra på frihandsquiltning. Pfaffen funkar bättre än D2 som jag också har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Janomes 6600 är också en kanonmaskin med extra gott om utrymme för täcken och dylikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Husqvarnas Quilt Designer II
Massor av quiltsömmar och det otroliga sensorsystemet som känner av tygtjockleken En helt suverän maskin. Den kan jag verkligen rekomendera. http://www.husqvarnaviking.com/se/572_573.htm Quilt Designer II är först och främst en Quiltmaskin. Det finns sömmar som sys i fyra respektive åtta riktningar och mycket mer. Den har en lång friarm och stor arbetsyta så man får plats med tjocka material. ElisabethS Senast redigerad av ElisabethS den 2006-03-19 klockan 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Och jag tycker min Quilt designer är bra, passar mig perfekt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Att quilta i diket med Huskvarna D2 är svårt eftersom man måste montera på klumpen till pressasrfot, det är enklare med pfaffen. Och varför Pfaffen sydde bättre frihand än D2 efter att båda fått service, det vet jag inte. Det är inte lika många finesser på den som D2 så den kanske är hållbarare eller hur man ska säga.
Men om man inte vill ha Pfaff och inte syr kläder så är kanske den nya Janomen 6600 bra, den har en övermatarfot, inte så smart som pfaffens som går att använda till flera pressarfötter, men bättre än Huskvarna. Janome ska ha många fina quiltsömmar också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej,
Jag har både en Designer I och en Bernina 440QE. Med Designern syr och broderar jag. Jag använder mest Berninan vid quiltning då den har en suverän stygnsregulator (SR)som gör att hur sakta eller fort Du än syr så blir alla stygn lika långa. det gäller alltså vid frihandsquiltning. Både Designern och Berninan har en övermatare vid rakquilting. För stich in the dich har Berninan en bättre pressarfot som gör att den håller sig i diket. Båda maskinerna har ett oändligt antal sk quiltsömmar, som jag dock aldrig använder för jag tycker att det ser'dött'ut. Nästa gång köper, jag en maskin med större utrymme under armen, för det är det allt överskuggande problemet samtidigt med en Handiquilter (quiltram) Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej
Jag hade också funderingar på att köpa maskinen med stygnregulator men så började jag öva frihandsquiltning på mina maskiner och det går bra, har övat jättemycket måste jag säga och det blir ju inte perfekt men tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Hade den haft längre hals hade den kanske varit ett alternativ. Men det finns maskiner som har 16 inch hals och en sån skulle jag vilja ha men det lär dröja innan jag sparat ihop till en sån och superquilterramen jag skulle vilja ha. Men häng inte upp dig på stygnregulatorn man kan mer än man tror om man övar på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Gillar min QD2:a väldigt mycket. Sensorsystemet helt suveränt. Har ännu inte kännt något behov av övermatare. (Men det kanske kommer).
Har broderenheten till, vilket gör att den känns som en bra brodermaskin, bra för quiltning och bra för all övrig sömnad. Att välja symaskin är nog lite som att välja bil. En del gillar Saab, andra Volvo osv.. Det är helt enkelt bra att bege sig till butiken och testsy. Lycka till med inköpet! /Andy |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Provsy flera olika märken. Jag köpte en Huskvarna för jag blev rådd till det, visste inte ens om att Janome eller Brother fanns då. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag nog köpt en Janome. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok och sen kommer det ju nya modeller hela tiden och man kan ju inte alltid vara uppdaterad. Jag får ju räkna med att jag måste ha min maskin minst 10 år om inte mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
Nu känner jag att jag kanske skulle vilja ha en med mer finesser, men jag är inte säker på vad som egentligen behövs eller är vettigt. Hur mycket mer finesser. 440QE verkar intressant, men t ex artista 200? När använder man 853 sömmar??? Men sånt där som att kunna plugga till datorn låter väldigt lockande ... På samma gång får jag en känsla av att ju fler grejer folk sytt, ju mer verkar de gå över på handsytt för att det ska ta lite mer tid, och bli mer personligt. Ungefär som japansk keramik. Själv har jag ju å andra sidan inte så mkt tid än på några år, typ tills Lillan är tio eller mer ![]() Just nu uppgraderar jag tillbehören till den jag har och ser hur bra det kan bli. Men sugen på broderimaskin, sugen på overlock också, och det där med en mer spännande kviltare - och så är det ju utrymmet också ... Senast redigerad av Lingling den 2006-03-23 klockan 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ny Quilting maskin på ingående
Hej,
jag har just fått svar från Husqvarna i Jönköping att man kommer att lansera den ny quiltsymaskinen denna vår samt till hösten lanseras deras tillhörande quiltram. Symaskinen heter Megaquilter. Pfaff har samtidigt kommit ut med en i stort sett likadan som heter GrandQuilter quiltramen är samma. Dessa två märken är ju ett och samma företag sedan några år ,så det är kanske samma maskin. http://www.theperfectstitch.com/megaquilter.swf i Storbrittanien kan man köpa den för ca 8100:- Ramen heter Inspira. Finns också Tyskland. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hej
Ja det finns flera olika quiltramar. Själv har jag funderat på Handiquilter och Superquilter eftersom man inte behöver ha de uppställda på "egna"ben. Och jag har funderat på en maskin med 16 inch hals.9 inch är inte mycket att komma med även om det är 2 inch större än vad jag har nu ungefär. Ska jag ha en quiltmaskin ska den ta en större maskin men inte en longarm. Superquiltern kan man bygga ut så den tar en större maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.