Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-17, 11:46   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu har jag bestämt mig!

Den av modern ärvda ålderdomliga metallic-gröna symaskinen av modell Husqvarna Automatic skall få sig en riktig service istället för att gå till dit det nu är symaskiner går när de är förbrukade. Det kan ju vara skönt att slippa behöva koppla fram och tillbaka mellan broderi och vanlig sömnad på Singern, när jag bara vill göra några enkla raksömmar!

Någon mer som har en eminent Husqvarna Automatic med mer än 40 år på nacken?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 11:50   #2
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Nästan, min är från början av 68-71. EN modern maskin jag kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 12:34   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har en svart med guldkrusiduller på. Hur gammal den är vet jag inte, men åtskilliga år på nacken har den, syr väldigt fint, bara raksöm. Jag "fick ärva" den efter min Pappas tvillingbror.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 12:40   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Min mamma har också den gröna och syr på den fortfarande. Hon har haft den i snart 50 år!
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 13:19   #5
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Jag fick låna en för några dagar sedan. Den syr ju jättebra och tyst är den också! Tanten som haft den har nog inte sytt så mycket på den men hon har tydligen oljat den regelbubdet, tror jag. Annars var den alldeles fullproppad med ludd, tog en halvtimme att få bort allt! Hoppas att få behålla den så jag har en till när jag broderar på den andra.En mycket gedigen maskin helt i klass med industrimaskin.
Leena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 13:29   #6
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Hur ska man veta hur gammal den är? *le*
Vi gick igenom mormors grejer nu när hon skulle flytta och hittade en grön Husqvarna Automatic. Den ser jättefin ut och alla jag känner som haft liknande har älskat den. Till och med väskan till ser fin ut.
Vi får se vad som händer med den. Vill ingen annan ha den åker den upp på syrummet och blir gullad med.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 13:46   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har en sån maskin som är född 1957 med väskan kvar. Jag gör mig aldrig av med den för allt smör i småland Är det något min andra symaskin inte klara så tar jag fram min gamla Husqvarna och den fixar jobbet. Undrar just varför jag köpt ny maskin när jag har den gamla slitvargen. Måste fått spader

En symaskinsförsäljare var riktigt intresserad att köpa in den för att väskan fanns kvar och åldern på maskin. Aldig i livet sa jag!
Spar era gamla Husqvarna!!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 14:27   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Min mamma har en Husqvarna Automatic. Det är en av de allra första och den köptes direkt i fabriken. På den tiden hade man försäljning av maskiner med defekt i lacken. Nu har hon inte sytt på flera år, men jag vet att den funkar och tänker kanske sälja den så småningom. Själv har jag en 2000 och nu, tro mig eller ej, det är den första som serietillverkades. Den skulle till hovet men så misslyckades man med lackeringen och jag fick med bekantas hjälp köpa denna maskin för 450:- .Kommer inte ihåg om det var 1960-eller 61 Den kommer att finnas kvar hos mig tills....
Syr på gör jag nu på en Viking 730 och en Huskylock 910. Ska jag tillägga att jag bott i Huskvarna och gått i skola där......
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 14:30   #9
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
"Min maskin har kvar precis allt. T o m provlapparna som brukar följa med maskinen! Men det står ingenstans när den är tillverkad vad jag kan se. Inte ens tryckår i boken.
Leena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 14:49   #10
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag ärvde farmors gamla gröna modell 19E. Modellen efter slutade tillverkas 1965 enligt en symaskinsreparatör som fått serva min. Väskan följde med men inte någon instruktionsbok. Å andra sidan är det bara raksöm, sick sack, stygnlängd/bredd och om nålen ska vara i mitten/höger/vänsterställd.

"Gamla härket" låter lite mycket jämfört med Husqvarnas Daisy 230 som jag fått av en äldre dam. Den gamla gröna är dessutom TUNG att lyfta så den använder jag inte så ofta.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 15:00   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Vad roligt att det är så många som har en alldeles egen relation till en gammal Husqvarna. Jag skall behandla min gamla gröna med lite större respekt hädanefter.

Den är ju faktiskt tyst och gedigen (och jättetung) och klarar det mesta. Även om det bara är raksöm och sicksack. Jag har både väska, utfällningsbord och instruktionsbok kvar. Väskan är läckert sliten dock.

Anledningen till att jag vet hur gammal min är, är pågrund av att jag vet att min mor köpte den för sin allra första lön. Och det bör ha varit någongång runt 1960-62 sådär. Jag vet inte om den var helt ny när hon köpte den dock... det måste jag fråga. Iväg bär det iallafall till symaskinsreparatören med den... ...så får den tugga på några år till. Kanske håller den i 40 år till om jag vårdar den snällt?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 15:13   #12
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag har oxå en! 21E heter min och den skulle jag aldrig göra mig av med. Jag har ju skaffat mig en broderisak, men den är ju trasig mer än hel (ja det var kanske att ta i), men min automatic har aldrig varit trasig. Jag har ärvt min automatic efter morfar som var tillskärare.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-18, 12:01   #13
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
VISSA SAKER VAR BÄTTRE FÖRR

Jag har också en grön metallic som jag köpte för runt 1000 kr i början av 1990-talet på en symaskinsaffär. Jag hade då redan en brun Huskvarna från 1975. Hur som helst, så hade jag lånat en grön metallic vid ett tillfälle då jag inte hade tillgång till min egen symaksin och tyckte att den gav en härlig sykänsla! Därför ville jag absolut ha en egen!

1997 köpte jag en ny Huskvarna för ca 8 000 kr och jag blev oerhört besviken över den "plastiga" sykänslan. Ni kanske känner igen er? Det är något visst med en maskin helt i metall.
Nu har jag givetvis vant mig och uppskattar min moderna symaskin för den starka motorn m m. Men jag tycker fortfarande att symaskinsfoten (av plast!) är alldeles för hög! Jag får ont i foten om jag syr länge för att man måste vinkla upp foten så mycket. Dessutom är symaskinsfoten så lätt och den glider iväg fastän jag klistrat på gummitassar. En del saker var faktiskt bättre förr...
Ja, där kom jag in på en egen diskussion...
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 13:35   #14
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag ska ha en grön metallic här någonstans, men den är tyvärr sönder enligt min mammas utsago... Nu använder jag en Pfaff 93 från 60-talet någongång, och den måste oljas relativt ofta, men den är hur skön som helst att sy på, lojal och kommer aldrig med några besvikelser. Har sytt i läderbälten med den *stolt* Men någongång ska jag se ifall den gröna kan komma till en servning så att man har en reserv ifall att. Jag vägrar använda plastmaskiner och håller helt med Cassy.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons