![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Att sy jeans
Tjena jag älskar verkligen jeans tyg och skulle gärna lära mig sy ett par själv
![]() Hur svårt är det igentligen? Vad för maskin är bäst och vad mer behöver man? Och vad finns det för "nötnings" tekniker? ha en kalas dag mvh patrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sydde ett par jeans i strech för inte så länge sedan. Tyckte det var rena barnleken, men så hade jag ju ett mönster med instruktioner för varje moment. Sy maskinen jag har är en Pfaff 1042 och det fungerade utmärkt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag tycker inte jeans är så svårt att sy, deta svåra är nog i så fall att hitta ett mönster som sitter bra. Jag gör mina mönster själv, men det finns säkert att köpa också. Det ända du behöver när du ska sy är ju en vanlig symaskin, en overlock är ju såklart bra men det går lika bra att sicksacka jeanstyg! Hoppas du syr ett par jeans. Kolla in på min sida så har jag i alla fall ett par jeans upplagda i albummet "Sytt efter mönster". Men jag ska fota fler att lägga upp snart. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jeans är både kul och enkelt att göra. Det svåra är mönsteret, men man kan alltid rita av ett par favoritbyxor och göra de justeringar som man inte tycker är perfekta. Sy ett prov och sy sedan i jeans.
Funkar bra med vanlig hushållsmaskin, jeansnål och tråd. Bara att sätta igång. Kolla i mitt album så finns det ett par jeans jag nyligen har sytt. För nötningen har jag använt fint sandpapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tjena igen!
Tack för alla svar. Men om ja kommer fortsätta att sy i jeans är det bättre att köpa en overlock då? Är det så dom sys på "riktigt"? Finns såna där jeans nitar att köpa? Sen undrar ja det här med stårlekar. Finns det nå regler riktiga märken går efter? Är så att ja tänkte ge mig på att sy ett par jeans till min tjej MEN hon får inte veta det tills dom är klara. Så då har ja bara stoleken att gå efter. Men varför har vissa Large,small osv stolekar medans vissa har midja/längd ? Finns det nån som kan komma till ett jeans märke och säga det här är inte en Large här får ni 10.000kr i böter? ![]() Och hur nöter de dom på "riktigt"? Ha de bra! Och tracka mig inte för att ja inte kan nått om att sy ![]() ![]() Har aldrig haft nån som lärt mig utan lär mig själv, därför är det underbart att ha hittat den här sidan. Ja får ta och lägga upp bilder allt eftersom.. Mvh //Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, jeans sys inte på ngn overlock. Det är bensömmarna som overlockas ihop, ev. i sömsmånen.
Kolla på ett par jeans från butik. Annars används flera olika typer av maskiner, alla med varsin söm, alla dessa finns vanligtvis på en vanlig symaskin. Jeansnitar finns att köpa i en välsorterad tygaffär. Lika så knappar och jeanstråd. Ja, när man ritar mönster utgår man i från standardstorlekar i måttabeller. Tillverkarna gör vanligtvis storlekarna i tum pga att det är utsprungsmärkningen då jeans för över 100 år sedan började sys i USA. Deras måttsystem är i tum och inch. Visst skiljer sig storlekarna en aning från märke till märke, men det har också att göra med vilken modell byxorna har. Hög och låg midja, vida och smala ben. Höga fram och låga bak etc etc. Finns tusentals olika modeller. Vet du vad hon har för tum-storlek idag och modell så skulle jag köpa ett par jeans på öppetköp och och rita av dem. Är det också en modell som hon normalt använder så vet du också att de passar bra. Eller rota i hennes garderobo och "låna" hennes jeans och rita av. Vissa tillverkare har valt att använda S,M,L i stället för tum. För att underlätta för konsumenten. Tum storlekarna gör att du som konsument kan välja både längd och bredd på byxorna medan storlekar i S, M och L har en standard benlängd (78cm för dam) och det bara är byxans bredd som varierar. Nej, man kan inte bötfälla ett företag för att en lagre inte är en large. De måttabeller som idag finns grundar sig på mått tagna av befolkningen på tidigt 70-tal. På dessa 30 år har befolkningen blivit både längre och bredare och storlekarna passar inte konsumenten. Därför har flera klädföretag valt att göra vissa justeringar i måtten för att plaggen ska sitta bättre på konsumenten och de ska få färre klagomål. Under 2004 genomfördes en ny mätning av sverigesbefolkning som ska ligga till grund för nya måttabeller och stämma mer överrens med hur vi idag ser ut. I produktion nöter de jeansen genom att stentvätta dem. Alltså in med alla jeans i en tvättmaskin och i med pimpsten. Detta sliter väldigt hårt på maskinerna och idag har det blivit mer vanligt att sandblästra (spruta sand i högt tryck). Även en del blekning och färgning sker för att få vissa effekter. För hemma bruk fungerar sandpapper jättebra. Testa! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack så mycket för svaret!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.