Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-22, 21:24   #1
Misse Misse är inte uppkopplad

Alternativ för kemtvätt?

Jag har en lång kappa i Cashmere/ull där tvättinstruktionerna säger: Kemtvätt. Nu är det som så att jag inte har direkt råd att lämna in kappan på kemtvätt, då det skulle kosta mig flera hundra.

Finns det några alternativa behandlingmetoder som man kan göra själv, när tvättråden säger Kemtvätt?

Det finns inte några tydliga fläckar eller annan smuts på kappan, men den luktar lite instängt och äckligt (säkerligen pga sommarförvaringen). Skulle med andra ord behöva få bort lukten. Den går inte ur kappan genom att hänga den ut.. har redan prövat det.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 07:43   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Hej
Jag har för mig att jag nångång sett, att det ska finnas något man kan "lägga med i tvättmaskinen" som fungerar lika som kemtvätt.
Jag har inte sett det på länge nu, jag har letat för jag skulle behöva "tvätta" min vinterkappa.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 08:35   #3
Anni Anni är inte uppkopplad

Vet att det fanns något som såg ut som "torra våtservetter" som man skulle köra plagget med i torktumlaren istället för att kemtvätta. Tror att det var VIA som sålde dem. Du kanske kan kontakta som och höra om dom fortfarande har dom.
Hälsn. Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 09:59   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Tror att Via har slutat med våtservetterna för torktummlare, men gör gärna ett försök.
Jag skulle hänga kappan fuktigt, i badrummet ex. när man duschar. Sedan in i ett torkskåp och sedan pressa krage etc.
Oftast är anledningen till kemtvätt att mellanläggen lossnar i vattentvätt, det krävs riktiga ångstrykjärn/pressar för att kunna få fast dem igen. Men prova ändå med ditt en fuktig presstrasa.

Har för mig att det finns doftkulor som man kan lägga i fickorna när man förvarar kläder. Annars tillverkar man egna doftpåsar. Lavendel är ju en vanlig doft.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:23   #5
Misse Misse är inte uppkopplad

Jo, det där med doftpåsar kom jag ju också att tänka på - efter sommarförvaringen! Hrm.. ska göra iordning doftpåsar god tid i förväg, så att detta slipper hända fler gånger..

För övrigt kan jag ju säga att jag haft jackan i 4 år och aldrig tvättat den tidigare, så det kanske var på tiden att jag gjorde det nu.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:34   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

När man köper nya väskor eller jackor... så brukar det ligga en liten påse med lite kulor i.. det är ett salt som suger åt sig fukt. Så om man förvarar kläder på ett stället där det finns risk för fukt... så ska man nog ha ngt sådant också.. Fukten gör att det kan bli mögel som sedan är den unkna doftan. Sedan är "klädpåsar" bra... mamma har stora tyggarderober som hon hänger in kläder i för förvaring. Ett sätt för att skydda mot smuts och ohyra, mal bland annat.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.