![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
|
Hej alla kloka!
Min gamla starka symaskin binder inte längre. Men var kan jag få tag på en manual så jag kan få instruktioner på hur man justerar inställningarna? Jag har sökt på nätet på alla ställen jag hittat men det verkar inte finnas nån scannad digital version. Eller pappers för den delen heller. Mitt dilemma är att den slutat binda dvs griparen tar inte fatt i tråden när nålen är nere och därmed dras tråden inte ner och om spolen. Nån som vet vart jag hittar en manual eller fabrik/lagningsinstruktioner så vore jag supertacksam! Jag har en hel hög med grejor som behöver lagas!!! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Jag har ingen manual - men väl en del erfarenhet.
Detta problem uppfattar jag - på grund av din beskrivning - att övertråden inte blir fångad av skyttelns mekanism. Detta sker oftast om maskinen inte har varit rensat och smord och i grova fall kan tajmingen gå fel. Då kan en rensning o smörjning samt evt. justering fixa saken. MEN - det kan även hända om spetsen på skyttelns mekanism har slagit emot en nål (eller annat) och blivit lite platt på spetsen. Då knuffar den bort tråden den ska fånga istället för att dra den runt. Båda fall har jag sett några gångar på Repair Café. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Tack!
Jag ska kolla lite hur det ser ut i den. Men jag hade satt nålen på fel håll också!!! Den ska sitta m framsidan till vänster sa AI när jag frågade på ”promptade” bra…
Jättetack för tipsen! Senast redigerad av Fölshult den 2026-10-06 klockan 16:50. Anledning: Skrev fel! |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| husqvarna |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.

Linjär visning