![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Youtube funkar inte den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jodå, jag tittar en del på youtube och hittar en del godis där. Men skall man stoppa i en "senilpärm" för framtiden och med hjälp att komma ihåg är papper också bra. Nybliven senior, 65.
Man får prova sig fram, testade 10 sömmar och fann att "öppen overlock" på vanlig maskin och sytråd fungerar bäst mot tyget. Tillbaka till normal trådspänning och nål. Den går att sy i kant och kommer att fungera, sömmen som syr ihop blir lika fin som fabricerat. Notera att varianten den stängda overlocken med yttersöm trasslar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är ibland lite soppigt med nomenklaturen, samma sömmar kan ha olika namn mm.
Jag använder söm no 7 här som oftast kallas "öppen overlock" och ingår som standardsöm. Sedan på övrigt finns söm no 8 och söm no 12. Söm 7 och 8 är lika men en går att spegelvända vad det nu skall vara bra för. Moderna symaskiner har massor av olika sömmar och lite bokstäver. Många sömmar blir helt enkelt inte rätt på olika tyger och ibland inte alls. När antalet sömmar växer så verkar kvaliteten på sömmarna allt eftersom bli allt sämre och många bokstäver är skitdåliga helt enkelt. Det blir alltså inte bättre med mängder av sömmar som man ändå aldrig använder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Provade med en ärm när jag kom hem. Småjobbigt att jobba med mönsterpapper och rullig trikå.
Ärmen är ortogonal dvs 2 lika som vänds åt olika håll, vänster / höger. Fram och bakstycke är ings problem, men ärmarna strulade däremot. En overlocktråd gick av två ggr i kväll och det är dags att byta nål. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
overlock |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.