![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad består vetevärmare av?
en såndäringa vetevärmare verkar himla härlig på värkande axlar,men vad består dom av? är det bara en "tygsäck" med vete i? dom ska väl värmas i micron eller nått, blir inte vetet förbrukat efter nåra ggr då? har nån nått tips på hur man gör en sån manick själv?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Ja i grund och botten är det bara en tygpåse fylld med hela vetekorn (kan köpas från odal/granngården för 100 kronor per 30 kilo,d et säljs som fodervete där). Den värmer man sen i micron och, lägger på till exempel ömma axlar. Det där med om de förbrukas eller itne vet jag inget om, har en vetekudde här som värms om närmare 10 ggr om dagen, dvs används flitigt som tusan. Den har funnits i min ägo i bara två veckor men det enda som hänt med den hittills är att den luktar popcorn iom att jag poppar rätt mycket popcorn i samma micro.
![]() Ett tips är att sy kanaler i tygpåsen så att allt vete inte lägger sg i en hög i botten på den. ![]() Jag har upptäckt att det enklaste är att inte sy hela kanaler, utan lämna öppet nån centimeter ut mot en kant, alltså så att du bara behöver ett hål på några centimeter öppet i valfri kant på kudden för att fylla den, om du förstår hur jag menar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
hehe, schysst me popcorndoft
![]() jo ja tror ja förstår va du menar. Har du gjort din kudde själv Sanna? Tror du det går att köpa lite mindre än 30kg vete??? kan bli lite mycke annars... iofs jobbar ja ju i ett stall så ja kanske kan norpa lite där om det nu finns hel vete :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forumvärd
|
ja min är egengjord.
![]() Att jag köpte 30 kilo beror på att jag har sytt vetekuddar till halva släkten i julklapp också! Jag har sett att det finns förpackningar om 1 kilo eller dylikt i hälsokostbutiker och i somliga matbutiker. ![]() Att norpa från stallet låter ju vettigt annars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vetevärmare brukar hålla rätt länge. Man kan behöva återfukta dem någon gång ibland, men då snackar vi nån liten dusch med blommsprutan inte mer. Man kan även köra dem med ett glas vatten bredvid i ugnen.
Man kan använda annt än vete till att fylla med, körsbärskärnor, boteteskal och vabligt okokt matris. Samma funktion men det doftar olika och en del påstår att de håller värmen olika länge. Som Sanna säger sy kanaler så kornen inte far runt för mycket. Du kan hitta flera exempel här på sidan. Ett ytterfodral kan också vara bra så att man kan tvätta om de blir lite sunkit efter ett tag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Här kan man köpa vetet kilovis. de sålde mer till vetekuddar än som foder!
Det går bra att ha ris i också, gjorde en sån till dottern som inte tålde vetelukten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
aah, smart lösning me ris ann-marie & cecilia. va vare för affär du köpte vete kilovis i ann-marie?
Sanna: hehe, jo,det e väl en rätt praktisk julklapp att ge/få kan ja tänka mig. kom på det ja me,men ja har redan köpt alla julklappar.. så det får bli vetevärmare till nästa jul istället :P tack alla för era svar, det har hjälpt mig en god bit på väg =) så nu ska jag bara jaga rätt på vete & sen sätter ja igång. lägger såklart upp en bild såfort den e klar =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vetet köpte jag på Lantmanna, Odal eller Granngården eller vad det nu heter, de byter ju namn stup i kvarten.
Jag antar att de tjänade bra på att sälja det kilovis eftersom de sålde mer av det än till foder. Men det var inte speciellt dyrt vad jag kommer ihåg. Ris köpte jag vanligt i storpack på mataffären eftersom jag bara skulle göra en. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.