Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-03-11, 10:37   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Det finns en 1130 på Tradera som saknar både gripare och alla pressarfötter som det ser ut. Då är det inte ens möjligt att kolla om den funkar. Kretskort osv.

1130 har lika stark motor som 1230
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 16:28   #2
kajsakajsa kajsakajsa är inte uppkopplad

Tips för ny symaskin

Jag har en Bernina 930 och älskar den, men har lyckats klanta till det så att den inte fungerar längre, någonting har "låsts" i maskineriet
och handhjulet går inte att dra runt längre. Ska försöka reparera den om det går, men problemet med de gamla Berninorna är att de inte längre kan göra nya reservdelar till dem på grund av någon översvämning vid fabriken på slutet av 90-talet då alla gjutformar förstördes, så ev. reservdelar får man ta från andra likadana Berninor...
Att handla på Tradera auktion utan att ha fått prova maskinen och utan garantier känns som det kan bli en dyr affär, och 5000:- lär den nog inte stanna på, det är ju bara utgångspriset...
Du är inte intresserad av att sälja någon av dina..?
kajsakajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 10:39   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag skulle inte heller pynta 5000 kr för en Bernina 930 utan garanti. Instämmer helt med dig. Det tycker jag inte att du ska göra.

Din 930, vad har hänt med den? Begagnade delar finns att få tag på.

Själv skulle jag börja med att ta bort stygnplåten, lossa griparen.
Se vad som har hänt där.

Vad hände då allt låste sig? Hur ser maskinen ut nu? Skicka bilder. Så att det är möjligt att se vad som har hänt.
Det kanske går att fixa till din 930. Vi börjar där, tycker jag.
Kommer att vara borta ikväll men ge inte upp.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2019-03-12 klockan 10:54.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:14   #4

Snällt av dig att vilja hjälpa till, men jag har öppnat både uppe o nere och kan inte se något speciellt konstigt, utan det är nog längre in/ner i maskinen som något hänt. Nu bor jag så tokigt till att jag inte kan ta maskinen till någon reparatör förrän i höst och fram tills dess måste jag ju ha något att sy på, så därför började jag kika runt och fråga runt för att höra vad som är bra maskiner idag att skaffa, men jag tittar också lite på de begagnade Berninorna -en 830 kan jag tänka mig också eftersom 930 inte verkar vara så vanlig. Köpte min ungefär 1982/83...
Gammal 2019-03-13, 05:36   #5

Jo, har fått tips om en 1011. Vad tror du om den?
Gammal 2019-03-13, 07:32   #6
suskal suskal är inte uppkopplad

De gamla Berninorna gjordes i Schweitz och är kända för att vara bra symaskiner. En stor del av tillverkningen har sedan några år tillbaka flyttats till Thailand och jag vet åtminstone två personer som varit så missnöjda med sina nya maskiner att de har bytt till andra märken. Idag har Bernina hård konkurrens från andra symaskinsmärken.
Jag själv föredrar maskiner som har industrimaskinskvalitet. Min senaste är tre år gammal och den har aldrig krånglat eller varit på service. Det är en Juki med allt jag kan önska mig och jag vet flera sykändisar som kallar den en drömmaskin. Juki har ett stort urval av prisvärda symaskiner och ligger bra till prismässigt i förhållande till kvaliteten. Det är fortfarande ett familjeföretag och ägs alltså inte av riskkapital.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 07:57   #7

Är intresserad av Juli också. Vilken modell har du?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.