![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
|
Min äldsta maskin, och en av mina absoluta favoriter någonsin, är min Singer 201K tillverkad 1938. Den är så stabil och kan sy i vad som helst utan problem. Just nu syr den dock inte alls, eftersom jag misstänker att elkablarna är lite skadade, så jag måste låta någon se över den innan jag vågar koppla in den igen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
Citat:
Jag lärde mig sy på min mammas gröna Huqvarna inköpt på 50-talet då mamma var ung. Själv var jag kanske fem eller sex år när jag började sy dockkläder på den precis i början på 70-talet. Fantastisk maskin! Lite nyare modell än din dock för den hade några fler sömmar och var byggd för eldrift från början. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Själv har jag en Husqvarna "12" 705 som varit mormors. Ursprungligen var det en trampmaskin (tror jag) men den har elektrisk motor. I tonåren sydde jag en cape på den och den var helt underbar att sy på.
Försökte hitta en bild men lyckades inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Nu har jag tagit en bild. Vilken tur att jag har en händig sambo. Vi höll på några timmar med att plocka isär, rengöra och sätta ihop maskinen igen. Provsydde i 8 lager linne utan problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Grattis!!
Vad roligt att du fick ingång den. De gamla maskinerna är riktiga arbetshästar. Vilken snygg maskin. Den måste du ha framme bara som prynad. Vad glad jag blir att den inte hamnade på soptippen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Roligt! Den ser fin ut också.
Vi måste vara mer rädda om de gamla vi har, de är mycket bättre än dagens symaskiner på bas-sömmar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Jo, den här har jag tjatat på mamma att få ta över i flera år. Den enda som inte fungerar är spolningen till undertråden. Inte pga maskineriet utanför att gummit (grönt vid vridhjulet) är så gammalt och torrt så det blir bara smulor och inget glid.
Någon som vet var jag kan hitta en sådan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Grönt vid vridhjulet?
Kan du beskriva mer detaljerad och fota. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Jag har precis köpt en sådan. Hittade instruktion som pdf här nedan,
den sidan som hänvisades till tidigare, verkar borta? Så kul det ska bli. Min bonusson på 26 år köpte en likadan. ![]() http://klausen.no-ip.org/mediafiler/...klass%2012.pdf Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Hej!
Jag får säga emot trådens ämne. Äldsta eldrivna symaskin på hela Sysidan är Elna nr 1 (gräshopparen) https://elnagrasshopper.files.wordpr...12/dpp_411.jpg MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
Citat:
Ganska säkert finns det äldre fungerande symaskiner som drivs med elektricitet. Det var inte ovanligt att trampor eller handvevar ersattes med en separat elmotor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
Citat:
Jag vet att det finns elsymaskiner från betydligt tidigare än min, men inte på Sysidan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
Citat:
Se t.ex. vad Dahlia och gavagai skriver om sina maskiner. För den som vill veta mera om sina symaskiner tillverkade av Husqvarna i Husqvarna finns det fakta och bilder i den här länken http://www.heltborgfoto.dk/husqvarna_modeller.htmhttp://www.heltborgfoto.dk/husqvarna_modeller.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
Citat:
De andras inlägg hade jag inte läst och under de åren jag varit medlem här har jag inte träffat på någon eldriven symaskin från början på 1900-talet. jag vet inte vad du tjänar på att skriva elakt här. Senast redigerad av EsNadisys den 2017-05-06 klockan 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur din Gräshoppa kan vara den äldsta eldrivna symaskinen på Sysidan. Vi vet inte hur gammal den maskinen är som trådstartaren skriver om. Modellen tillverkades under åren 1934 - 1955 och var den första som var försedd med elmotor. Sen har vi fortfarande vad Dahlia och gavagai skriver om sina maskiner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.