![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Favoritkantningsmetod mot rullande kanter?
Vilken kantning använder ni helst för att m otverka rulland kanter på slätstickat material?
Om man inte räknar resår, så gillar jag att virka en kant. Men nu har jag gjort vad som kan bli en babyfilt och funderar på att testa någon ny metod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det går att ånga kanterna så att de inte rullar sig. Ta ett ångstrykjärn och pys ut ånga. Håll järnet ovanför den stickade kanten och rulla ut det med andra handen. Järnet ska inte nudda stickningen!!! Detta fungerar med ull, bomull, akryl. Helst ska man ha en såndär riktig ångstation som pyser i massor, men jag använder ett vanligt ångstrykjärn. Låt det stickade få ligga och kallna och sätt ev nån liten knappnål i för att se till att det inte rullar upp sig igen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har en ångstation men jag tycker inte att metoden är hållbar. Blocka behöver man ju ändå göra efter att man är klar med någon maskinstickad del. Den fungerar lite bättre för ull än för övriga material.
Nu har jag iallafall kört vidare med en ganska kul metod som ger små halva kablar direkt på stickningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
rullkant
Hur gör du halva kablar?
Tyskland |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=Q0h6viuZkBM Ganska rolig metod faktiskt! Det heter halva kablar och med lite fantasi kan man se varför det ser ut som en "halv kabel". |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för den länken.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Youtube är fantastiskt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
fantastiskt klipp alltså!
/ Ove |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.