Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-02, 19:49   #1
zorloni zorloni är inte uppkopplad

Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Som du kanske läste i mitt första inlägg så äger jag redan en overlock (eller två till och med...). Så min fråga angående att sy i elastiska tyger är mer tänkt när det gäller fållar och andra saker som man inte kan/vill sy på overlock.

Att sy för hand är inget jag är varken förtjust i eller bra på, så jag syr gärna knapphål på maskin. Men min fråga om skillnaden mellan enstegs och flerstegs kvarstår.
Ah, slarvläste bara. Fålla trikå går ju okej med en dubbelnål på vilken zickzackmaskin som helst.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 20:45   #2
suskal suskal är inte uppkopplad

Husqvarna 2000 syr flerstegsknapphål. Jag var aldrig nöjd med dem, för när ena stolpen blev fin så blev den andra ful. Maskinen matade olika framåt och bakåt och man fick lurpassa på tränsarna.
I stället lärde jag mig att sy en rektangel med små raksömsstygn, skära upp och handsy ett tränsat knapphål. Dessutom blev jag riktigt duktig på att sy paspoaler.
Sånt är ju fint på mera arbetade plagg, men nog är det bekvämt att sy en rad likadana knapphål på en blus eller en skjorta.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 22:21   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Provsy Bernina, ny eller gammal begagnad. Spelar ingen roll.
De funkar och har många bra tillbehör. Min äldsta maskin är från 1972.
Funkar perfekt.

Gå in till återförsäljare och ta med dina provlappar och sy.¨
Använd samma lappar till alla olika maskiner så att du får
provsy.

Titta och jämför, köp din maskin.

Bernina fabriken säger att de inte har som mål att sälja flest maskiner
men däremot de maskiner som är bäst.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 12:50   #4
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad

Framgår det på tillverkarnas hemsidor vad maskinerna väger och hur mycket metalldelar det är i?

Hur mycket bör en maskin väga för att stå stadigt?
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 14:58   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Citat:
SyEmma skrev: Visa inlägg
Framgår det på tillverkarnas hemsidor vad maskinerna väger och hur mycket metalldelar det är i?

Hur mycket bör en maskin väga för att stå stadigt?
Du kan gå in på Bernina.se och kolla. Tror inte att det gör det.
Bernina är tyngre än t ex Janome. Du kan ringa till ÅF och fråga.
Provlyft när du provsyr. Det är väl smartast då känner du tyngd, stabiliteten i maskinerna. <3 Bernina.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 10:58   #6
Talla Talla är inte uppkopplad

SyEmma: Du kan ofta hitta maskinernas vikt under specifikationer eller något liknande dokument. Det lönar sig att leta bland olika flikar och dokument, som fins antingen hos en eller annan handlare på nätet. Däremot brukar de inte skriva så mycket hur mänga metalldelar finns det inne. Det får du ta reda på efter köpet, när du öppnar den :-) Ibland kan det stå "gedigen maskin i metall" för mekaniska, men det betyder inte att det inte finns plastdelar där heller.

Zorloni: Jag är en blygsam hemmasömmerska och inte ens på heltid. Jag har väldigt begränsad yta och måste kompromissa med antalet maskiner. Knapphålsmaskinen syr förstås snabbare knapphål än min Pfaff, men den blir lite överkurs i mitt syrum Pfaff syr snabbare knapphål än för hand och väldigt jämna och snygga, i alla fall på tunt och medeltjockt tyg. Jag har inte testat på tjocka kapptyg. Då kanske jag också skulle sy för hand
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 22:31   #7
klas klas är inte uppkopplad

Ditt bästa alternativ är förmodligen Singer 431g, den är från tiden då man åtminstone inne i maskinerna fortfarande använde metall, den är direktdriven, utan drivrem, vilket gör den stark, den syr också kedjesöm vilket är viktigt om du ska sy mkt trikå etc.

Finns en på blocket nu.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 06:49   #8
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad

Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Ditt bästa alternativ är förmodligen Singer 431g, den är från tiden då man åtminstone inne i maskinerna fortfarande använde metall, den är direktdriven, utan drivrem, vilket gör den stark, den syr också kedjesöm vilket är viktigt om du ska sy mkt trikå etc.

Finns en på blocket nu.
Skulle du vilja länka annonsen? Jag lyckas inte hitta den :-P
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 07:21   #9
klas klas är inte uppkopplad

Tyvärr verkar den vara såld nu, jag såg den igår på blocket, men de kommer ut på marknaden då och då.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.