![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
|
Svenska återförsäljare vill nog inte stå för service som "ingår" i priset ex.vis. 1:a året om de inte själva har sålt maskinen.
Det är väl klart att de vill serva maskiner nästan oavsett var de är köpta mot vanlig servicetaxa! Jag gjorde ett enkelt överslag häromdagen på en Brother 2340CV: Brother Sverige - 7295 SEK Webbutik i England - 339 GBP ca 3950 SEK Tidigare i veckan var det en annan butik som hade kampanjerbjudande på 199 GBP ca 2326 SEK. Med den prisskillnaden så får man rätt mycket service i Sverige, om/när behovet uppstår. Min personliga uppfattning är att "köp i svenska butiker" inte alls är någon garant för trevligt bemötande när man kommer dit med en maskin som inte fungerar som den skall. Det finns många diskussioner här på Sysidan om butiker som inte tar emot produkter som de själva har sålt, trots att garanti och serviceåtaganden skall både ingå och vara giltiga. Det blir både onödigt tjafsande och mycket irritation, där det bara är man själv som drabbas! Antingen står man där utan fungerande maskin eller så får man betala ännu mer för att få den att fungera. Att ex.vis. Janome/Elna inte tillåter att återförsäljare säljer utanför landets gränser kan bl.a. bero på priser och utbildning. (jmf. mobiltelefoner/datorer) För att höja varumärkets status så använder sig tillverkaren/leverantören av vissa försäljningskanaler, de väljer ut vilka som ska få sälja just deras produkt. Tillv./lev. garanterar att återförsäljaren/butiken får garanterade leveranser, får kunskap och utbildning på respektive produkt, att produkterna placeras på vissa ställen i butiken och så vidare. Återförsäljaren/butiken får andra fördelar tillv./lev. som bättre inköpspris. Om en återförsäljare har sålt väldigt bra så får de ofta rabatter i efterhand. (De rabatterna kommer sällan kunden tillgodo...) Om tillv./lev. upptäcker att återförsäljaren inte har följt avtal om försäljningen så stoppar de helt enkelt den återförsäljaren genom att inte leverera sina produkter till dem. Jag är cynisk, jag vet... Men tillverkarna vill ju tjäna pengar! De vet att de inte kan ta ut vilka priser som helst i olika länder, så ett sätt att kontrollera sina vinster/förluster är att inte tillåta export mellan länder. Det som jag tycker vore intressant att veta är vad marginalerna är på symaskiner? Det är underligt att Symaskin XYZ kostar 5295:- i hela Sverige, oavsett återförsäljarens omkostnader. Det finns ingen som helst prisvariation. Inom IT-branschen är marginalerna väldigt små, en butik/kedja kan sällan ta ut mer än 2-5% över inköpspriset. Nu skall jag fira vuxna dotterns födelsedag! Trevlig söndag till er alla! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 3
|
Tack för alla svar fick lite att fundera över
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
|
Hej det stämmer att Brittiska handlare inte egentligen borde sälja Janome till Sverige, åtminstone verkar de ha avtal om detta och frågar man så får man svar att man inte kan handla. Låter man däremot bli att fråga och helt enkelt beställer så finns det många som säljer. Utöver det kan handlarna göra affären helt via telefon, då räknas det inte som internetköp och kringgår tydligen vad det nu kan vara för avtal som de har.
Summa summarum är alltså att det går bra att köpa men man bör låta bli att tala om på ett nätforum från vilka man köper. ;-) En coverpro är föresten en ganska simpel maskin att serva helt själv. Något man behöver göra med jämna mellanrum, dvs. skruva av skyddskåporna och dammsuga och olja. Om en handlare inte skulle vilja serva min maskin skulle jag helt enkelt låta bli att handla där igen. Ett mycket enkelt val och ärligt talat så de tar ju betalt för sin tid, dvs om något går fel kan det kosta en slant men prisskillnaderna mellan länderna gör ändå att det ofta är värt att köpa från utlandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 25
|
[QUOTE=Fruhilde;184045]Hej det stämmer att Brittiska handlare inte egentligen borde sälja Janome till Sverige, åtminstone verkar de ha avtal om detta och frågar man så får man svar att man inte kan handla. Låter man däremot bli att fråga och helt enkelt beställer så finns det många som säljer. Utöver det kan handlarna göra affären helt via telefon, då räknas det inte som internetköp och kringgår tydligen vad det nu kan vara för avtal som de har.
Summa summarum är alltså att det går bra att köpa men man bör låta bli att tala om på ett nätforum från vilka man köper. ;-) Finns det möjlighet att få ett mail om vart man kan försöka. Har redan ställt frågan till ett ställe och fick då såklart nej.... :-( |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 13
|
Jag är också nyfiken på vart man kan köpa sig en kärt omtalad Janome, då jag lär vilja köpa en så fort jag bara skrapat ihop pengarna till en
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 6
|
Vill också ha tips!
Hej! Jag har senaste dagarna surfat runt en massa för att hitta var man kan beställa janome eller elna från uk. Tar tacksamt emot tips via mail också om ngn nyligen har köpt.
/Malin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
|
Som jag förstått har Janome lagt säljförbud på covermaskiner från UK till Sverige
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.