![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nybörjare: Fodrad trikå mössa
Har stulit frugans maskin och tänkte sy ett par mössor till barnen
en 5:a i syslöjd räcker inte känner jag nu, det är ju trots allt 25 år sedan jag satt vid maskinen senast ![]() Så jag behöver lite hjälp på traven gällande val av söm m.m har en billig AEG skitmaskin, men det kanske går ändå Tanken är att det skall bli ett par fleecefodrade trikå mössor har hittat en del mönster där man enbart fodrar en bit men jag vill, eller rättare sagt barnen vill ha synligt rosa fleece så det blir väll modell av två ovaler som sys ihop och vänts ut och in vilken söm bör jag använda ? Och bör jag göra fodret mindre, för annars blir det väll knöligt ? // En glad nybörjare |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Med den smala zigsacken får en elastisk söm. Men ta gärna en liten restbit och provsy, lite olika sömmar och se vad som blir bäst, du ska ha en smidig töjbar söm inte inte brister. När det gäller trikåtyget det svårt att ge generella råd, dom är väldigt olika från tyg till tyg att sy.
När du syr i stickade tyger Ska du använda jersynål eller trikånål. Detta för att inte ta sönder trådarna i tyget. Gör du det i stickade tyger blir det hål och maskor går. Det märks väl efter några tvättar. Ta till ordentlig sömsmån, så är det lättre att få till en snygg söm. Du kan klippa bort om du tycker det är för bred när du sytt sömmen. Tyget är töjbart som det fungerar med samma storlek både på foder och framsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Stolt som en tupp =)
Gick ju bra det här ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ååååå, vilken fin mössa. Vad kul att få se resultat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Snyggt! Jag har själv några bitar fleece här hemma som ska bli mössa till dottern. Jag har inte bestämt mig för om det blir helfleece eller fleece + trikå men det var ju väldigt snyggt med olika tygsorter. Nu känner jag att sysuget ökar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Den blev lite liten, även fast jag tog i lite med det tjocka fodret så räckte det inte
men det gör inget, nu får båda barnen varsin mössa ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vad vackra de blev!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
men vad cool du är som bara sätter dej o pysslar o levererar fina mössor, tjejjerna dina måste blivit jätteglada, Superbra jobbat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Njae, minstingen slet av sig mössan och tittade argt på mig varje gång jag försökte prova den på henne ![]() den större blev glad av det nya större mössan, får se om den åker på i morgon när det bör iväg till förskolan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Fina mössor
Vilka fina mössor du sytt.
Så kul att du använder dina gamla slöjdkunskaper. Testa du mera . Craftsy är en bra idesida och likaså 365 saker att slöjda. Sen kan du kolla olika bloggar. Men det vet du förstås. Lycka tll! Tyskland (I-L Fridh) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hjälp, jag kan inte sluta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jättefina mössor
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Jättefina mössor du har gjort, passa på att sy många flera när du en gång håller på. Bra till födelsedagspresenter när barnen skall på kalas osv. Och till alla andra anledningar du kan hitta på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hmm, dags igen för nya mössor
dessvärre har jag glömt bort vart jag hittade detta mönster någon som vet ? har svårt att ändra själv till andra storlekar |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Vilken storlek ska du ha?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.