Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-24, 22:17   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Question sökandet fortsätter men va f-n

jag har nu kollat med Janome i Norge angående saken.Jag måste ju vara trög eller något

Jag frågar om det går att sätta i en lampa som är LED istället för den vanliga som sitter i. Då får jag svaret att Janome 6600 inte går att bygga om till LED. Men jag vill inte bygga om den utan bara sätta i en LED lampa som motsvarar en vanlig med samma effekt. Jag fortsätter att få samma svar. Det går inte att bygga om den till LED...

I annan armatur sätter man helt sonika i en LED lampa istället för en vanlig lampa. Vad är skillnaden?

Varför är en symaskin annorlunda? Säkert är det så att det är något med kretskort eller annat som ställer till det.

Men varför skulle jag vilja bygga om den? Jag vill så klart ha bättre ljus för jag tycker inte att det är så lysande bra belysning på min maskin.

jag har tittat på alternativet att montera en LEDlist i stället under magen på maskinen. Med egen strömtillförsel. Lite lödande ska jag nog klara av.

Min maskin är lite nattlampa... så en LED skulle spara lite ström kan jag väl tänka. Hahahah den är LEDljus i nattens mörker och den blir inte så varm heller som en vanlig lampa.

äventyret med LED till symaskiner fortsätter alltså....

ps

sewinglights är inte aktivt längre. trycker man på modellnamnen så finns det inget där och jag får inga svar från dem.

Senast redigerad av Samigabriell den 2013-11-24 klockan 22:19. Anledning: glömde kommentera 123sewinglights
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 22:54   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

I min maskin är det inte 220 volt i lamputtaget.
Strömmen till maskinen 220 volt men den transformeras
ner. I min´gamla symaskin, till vilken jag köpte en
ledlampa är det samma lampa som i min cykeldynamo.
Dvs ett ficklampslampa med bajonettfattning. Dvs en
likströmslampa om jag nu fattat rätt.

Ta och skruva lös din lampa. Ta med dig den. Fråga någon
symaskinsbutik eller någon som är duktig inom el(elbutik),
elektronik eller på någon OK-mack. Fråga dig runt efter en
ledlampa som har samma volt o styrkor som den som sitter i.
Får du tag i en sådan lampa då funkar det. Eller leta här
på nätet. Förresten det har väl komma ledbelysningar till
cyklar. Kolla med en cykelreparatör. Vad har du att förlora?

Om jag fattat saken rätt så det enda som kan hända är att
lampan lyser sämre eller inte alls (om du har en 220V lampa
i en symaskin som transformerat ned strömmen så att den är
lägre). Om strömmen är högre än lampans volt då går lampan
sönder. Vet inte vad som händer med din maskin i så fall.
Borde inte hända något. Men?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 11:57   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Åh, vad sugen jag blev att uppgradera belysningen på min gamla husqvarna! Får fundera på detta!

Blir galen när jag försöker quilta t ex grön tråd på grön bakgrund, det är nästan omöjligt att se var jag har varit.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 15:11   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är nog bara så att Janome (som ju är lite extra speciella som vi vet här på Sysidan....) som är tjurnackad. Om det är en löstagbar lampa modell glödlampa så kan man byta till led *om* man vill om det finns för motsvarande strömförsöjning och fäste. Och att det är led så är det inte lika varmt så är det inte frågan om att bränna ner skiten heller.

Men om du vill *bygga* om (ta bort originalfästet eller om det är fast installation - löda/skruva loss, byta ut, löda fast/skruva fast igen), då säger Janome nej pga att de inte vill att man bygger om deras grejer pga ansvar, garanti o sånt. Då får man göra det på egen risk och bedömning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 00:29   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

lämnar in maskinen

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det är nog bara så att Janome (som ju är lite extra speciella som vi vet här på Sysidan....) som är tjurnackad. Om det är en löstagbar lampa modell glödlampa så kan man byta till led *om* man vill om det finns för motsvarande strömförsöjning och fäste. Och att det är led så är det inte lika varmt så är det inte frågan om att bränna ner skiten heller.

Men om du vill *bygga* om (ta bort originalfästet eller om det är fast installation - löda/skruva loss, byta ut, löda fast/skruva fast igen), då säger Janome nej pga att de inte vill att man bygger om deras grejer pga ansvar, garanti o sånt. Då får man göra det på egen risk och bedömning.
Jag tror jag tar å låter min symaskinsdoktor do his magic på min janome 6600. Berättar sen om vad han sa och gjorde
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 01:21   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Såg på Jula att det fanns fina ledbelysningar som du kan själv sätta fast på din symaskin. Kostade från 60 kr o uppåt. Ett billigt alternativ.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.