![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Har aldrig använt nån speciell tygmärkpenna överhuvudtaget. Skräddarkrita, 0.3 mm blyerts och olika sharpies har alltid funkat för mig. Och du har rätt, jag ser inget syfte med dockkläder, och skulle inte lägga tid på sånt. Men alla gillar ju olika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Syftet att sy dockkläder eller vad som helst är ett och endast ett; det ger skaparglädje och trivsel till den intresserade. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hmmm... i mitt sökande stötte jag på fler inlägg av samma nick, även de med en mycket besynnerlig attityd. Just som jag funderade på att klicka på anmäl så noterade jag att medlemmen var spärrad! Det var nog klokt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Skit i honom. Han säger vettiga saker blandat med besynnerliga saker men jag vet att det finns människor som har problem med det sociala så därför ignorerar jag det konstiga och nedlåtande.
![]() Dockkläder syr jag för att det är trevligt, och det är precis som när modehusen syr kläder och modeller går på catwalken. Mina modeller är av liten mått så det är smidigare med förvaring. ![]() Men nej det är inga kläder som är till för levande varelser, men som du säger, varför vara som Nordkorea med standardiserade praktiska kläder? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Dessutom kan du ju frossa i tyger som är exklusiva och dyra - för en dockbalklänning kommer ju ändå inte att kosta tiotusentals kronor!
![]() Vad är det för slags dock/a/or du syr för? Jag har sett fantastiska videor på youtube där människor har sytt makalösa kläder för Barbiedockor tex, de har i bland varit rena couture-underverk! Jag är inte så avancerad direkt, men jag syr en del nallar och sådant. Senare i år ska jag sy en waldorfdocka tänkte jag, med en liten garderob till den! Jag har inga barn, men jag kan få en sådan lust att sy barnkläder ibland - de är ju helt enkelt så gulliga! Liksom dockkläder är det ju dessutom ett litet och hanterbart projekt, även om man kan göra det hur avancerat som helst så är det ju lätthanterligt i formatet. Men vem ska bära dem? Jag kan ju inte bara rusa fram till några stackars föräldrar och skrika att ungen skulle se fenomenal ut i mitt lilla alster...! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är Blythedockor jag gör kläder åt, men oroa dig inte om du blir frågande. Kroppen är kortare än Barbie, men generellt samma form (lite mindre kurvig kanske) så du kan ju få ett hum om skalan. 1/10 är ungefär rätt mer eller mindre.
Jag tror att många tygbutiker är trött på mig för jag köper alltid så små mängder. haha, ofta måånga olika tyger, 25 cm där, 25 cm där, 40 cm där.... Men det får de ta! Bebiskläder/waldorf känns ju lite mer smidig storlek eftersom man inte behöver "pillepilla" så mycket, men jag får inte ut så mycket av det, jag föredrar ju en vuxen kvinnas kropp.. (eller åtminstone en tonårings) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Testa en Singer 201, den syr makalöst vackra stygn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.