![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Bandkanta trikå med Baby Lock Evolution
Jag funderar på att skaffa mig Baby Lock kombimaskin. Men när jag kollar på Baby Locks hemsida med alla tillbehör för Evolution, så finner jag inte någonting för att bandkanta med trikåremsor, som t ex på t-shirts halsringning. För de bandkantare som finns där står det att de är för vävda biasremsor. Hm... Vilka bandkantare använder ni som syr med Evolution för att kanta halsringningar på t-shirtar o dyl?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det stämmer att det inte finns. Men det finnns bandkantare får trikå till covern, Det är inte samma fästen, men det går att ta ett fäste från en annat tillbehör och användet det till bandkantare.
Vissa lite stadigare och tunna trikåtyger fungerar med evolutionbandkantaren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Dom uppgifter jag fått är att jag skulle köpa Babylock covertick och ta fästet skruva bort ett fäste och byta det mot en annan "fot" (det är snarar guider som man leder tyget i man använder ju standardfoten till sammans med guiden) från evolution och och montera det på coverfoten.
Om en annan än Babylock fungerar vet jag inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok, det var det jag misstänkte att man gjorde: en "bandledare" från en annan maskin som skruvas på en platta från en Evolution-attachment. Easy-peasy, eller hur
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har en Babylock Evolve, och precis som du märkt, är det inte tänkt att man skall använda bandguide för elastiska tyger till den, vilket jag håller med dig är märkligt.
Kanske är det för att dom har en separat coverstitch som dom inte vill bli utkonkurrerad. Babylocks covertstitchmaskin är inte särskilt vanlig i Sverige och därför är det svårt att hitta dess tillbehör här. Det går att använda sådana tillbehör till kombimaskinerna dock. Jag har en instruktionsbok skriven av Janet Spink som beskriver hur man går till väga: http://www.janetspink.co.uk/janetspinkshop.html Jag köpte min för flera år sedan, jag hoppas att innhållet är samma. Generella tillbehör som passar babylock kan man beställa på ebay: http://stores.ebay.com/SHARP-SEWING-SUPPLIES En kombimaskin är trots allt en kompromiss och vill man slippa bygga om och trixa med speciallösningar bör man kanske satsa på en ren coverstitch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för länkarna! När jag skaffar mig maskinen, ska absolut beställa en bandkantare därifrån.
Jag satsar på en kombi, eftersom jag inte har så mycket plats i mitt syrum varken för att ha tre maskiner stående framme eller förvara dem någonstans. Nu har jag inte testat att bygga om i en sådan kombimaskin, men jag tror jag klarar det. Jag brukar gilla, när grejorna kan användas på flera sätt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Babylok kommer med en efterföljare till Evolution som heter Ovation. Den har mer plats till höger om nålen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ja, jag har sett reklam för Ovation. Fin-fin. Säkert dyr till tusan. Jag funderat länge. Klart, man är värd det bästa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
baby lock evolution, bandkantare, trikå |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.