![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#12 |
|
Allt man plockar hem från länder utifrån EU ska man betala diverse avgifter för.
Först är det moms, beroende på vara är det 6, 12 resp 25% moms. Samam regler gäller som för varor sålda i svensk butik. I förekommande fall ska man betala tull. Denna avgift är ofta mycket låg - några få procent - men kan ju vara högra om det rör sig om skyddstullar. Sedan ska oftast det företag som transporterat varan och deklarerat ha en slant för denna hantering. Posten vill ha runt hundralappen, andra som DHL, FEDEX med flera vill ha andra summor. Notera att ALLA kostander, även frakt, försäkring, emballage mm ingår i uträkningarna! Normalt får man (som privatperson) vackert gå till posten och lösa ut sitt paket med den summa transportbolaget räknat fram (avgifterna ovan), men det kan hända att man får en faktura i efterskott. Det har funnits brytgränser för de här avgifterna, dvs avgifter (moms+tull) understigande 50 kr har inte belastat mottagaren, men jag vet inte om någon sådan gräns finns kvar. Man kan ha tur och få sin vara deklarerad som gåva eller med angivet lägre pris men risken är att en oförsäkrad eller lågt deklarerad vara som försvunnit inte ersätts fullt ut eller att man kan få "skit" för att man medvetet fuskat. I förekommande fall, OM landet varifrån varan skickas har en mervärdesskatt (VAT - value added tax), kan man få denna skatt avdragen från priset. USA har inga sådana skatter men många delstater har en sales tax. Om denna är avdragsgill får man kolla med butiken. Borde tillägga att jag hittade RIKTIGT roliga tyger till mina korsetter. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.