![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Prova med silikonspray istället för olja. Spray på maskinen innan du börjar sy. Spraya på stygnplåt/matartänderna och under pressafoten, ev kanske du behöver spraya på det du syr. Prova först att det inte ger fläckar, men använder du olja nu så tror jag inte att det är några problem. Silikonspray hittar du bla på Biltema.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag hade ALDRIG kladdat med silikonsprej eller olja på min maskin. Silikonolja (som det är i sprejen med) är ett jävla otyg som man inte blir av med. Vill inte riskera att få det på tyg för 700 spänn metern som sys efteråt. Min maskin arbetar snällt och jämnt med teflonfot. Och det går fint att fästa med ett par backstygn. Har man en trasslig hushållsmaskin vet jag inte hur man ska göra. Jag hade inte orkat trixa med sånt.
Du kan ställa en kon med nylontråd bakom maskinen. Eller köpa ett trådställ. Cyréns vid redbergsplatsen har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Amatör-jag har pudrat på med babypuder på lacktyg när jag haft problem med att sy (det var för evigheter sedan) sedan får man verkligen se till att skaka bort överflödgt och sedan torka med torr duk tills det verkligen inte finns lösa partiklar.. Sedan är det bara att sy och vad lätt det gick.
Sedan duschade jag plagget och så blev det blankt och fint igen. Men som sagt, amatörtips som jag hittat på själv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Update: Jag använde uteslutningsmetoden. 60S är tjockleken. Tex 45 är nått helt annat
![]() Lär ju sluta med en industrimaskin här ![]() Nån som kan förklara vilket som är tjockleken på tråden när det står såhär: "STRONG BONDED - NYLON SEWING THREAD - ROT PROOF - 60S - TEX 45 - 4000M - BY MM" ? Är det en #60-tråd eller en #45-tråd? Och hur många meter per rulle brukar man få plats med på en vanlig symaskin? De går långsamt här men de går ivartfall frammåt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Jag ska snart köpa ny maskin. Då kan du få köpa min. Tex är också tjockleken. Men ett annat system. Som är bättre och som kommer bli standard dn vacker dag. Ticket är på väg ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Silikonspray har jag aldrig använt hemma, utan det använde vi vid behov när jag jobbade som sömmerska inom textilindustrin. Trots att vi hade bra maskiner var det inte alltid att de räckte till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
affär, tyg, vattentätt, väskor |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.