Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-14, 21:19   #1
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad

Jersey (100 dumma frågor)

Vill köpa ett jerseytyg, 95% bomull 5% lycra, på Tradera. Ska sy ett babynest av det. Skulle det fungera? Är det mycket stretch i det tro? Kommer att sy enbart själva korvarna i det tyget, resten i bomullslakan. Fast jag skulle ju vilja sy en bäddmadrass av det med, för det är så fint. Är det en galen tanke? Kan jag sy i jersey utan problem fastän jag bara har vanlig symaskin?
Alla åsikter och tips välkomna. =)
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 08:07   #2
bila bila är inte uppkopplad

Om tyger passar kan jag inte utala mig om.

Men du kan sy i jersy med vanlig symaskin. Symaskiner brukar ha ett antal elastiska sömmar. Testa vad som fungerar i ditt tyg. Sömmen ska bli smidig och elastisk, och inte spricka där du töjer tyget normalt. Testa också att sy en söm med smal zigsack bredd ca 0,5-1). Du får testa hur du ska ställa in för det är olika på olika jersy tyg.
Använd jersynål eller stretchnål. Den har en rund spets som inte skär av trådarna utan går mellan trådarna. Sy du med vanlig nål sticker den sönder trådarna och det blir hål vid sömmen, dessa brukar synas tydligt efter några tvättar. Byt stretchnålar oftare än vanliga nålar, blir nålen sliten eller trasig så skadar den tyget. Det gäller stickade tyger. Vävda tyger gör det inget om en och annan tråd brister, tyget håller ihop ändå.
Använd en ganska så bred sömsmån, så får du bättre resultat. Syr du nära kanten så är det risk tyget töjer sig. Du kan klippa bort den breda sömsmånen om du tycker den är för bred när du sytt sömmen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 13:27   #3

Tack för tips!
Inhandlat nålar nu, något jag hade noll koll på innan. Nu vet jag inte om tyget är stickat eller vävt (ännu) men bättre att vara på säkra sidan.
Har en söm som är några raka och en sicksack, skulle det kunna vara en stretchsöm? har tidigare använt som du säger, sicksack, och det har ju fungerat skapligt, om inte annat. Men det är ju inte jättesnyggt i sömmarna...
Gammal 2013-09-16, 15:17   #4

Cool

Trikåtyger som jersy är alltid stickade.
Sedan finns det vävada tyger som elastiska som tex stretchdemin.
Elastisk söm brukar ritas upp som vågor. Men bäst är att testa på en provlapp vilken som som är bäst.
Fålla trikå gör du med tvillingsnål(raksöm), elastisk söm trestegs zigack eller våffelsöm.
Gammal 2013-09-16, 17:10   #5

Men då så! Lärt mig ytterligare något nytt.
Har 2 gamla singermaskiner, med 50-60 år på nacken, varav 421 är den mer avancerade, men frågan är om den har nån strechvariant, det är mest broderivarianter. Kan man använda tvillingnål på alla maskiner? Jag vet att man kan sätta dubbla nålar i 421:an, är det samma sak?
Känner mig ändå benägen att ge upp tanken på att sy bebiskläder, men ett babynest ska jag väl få till i alla fall.
Gammal 2013-09-16, 17:42   #6

Tvillingsnål är en nål med ett fäste och två nålar. Du har två overtrådar och en undertråd. Det blir två raksömmar och en zigsacksöm på baksidan.
Inte alla maskiner klara av tvillingsnål, men dom flesta går det.
Till att fålla använder man en tvillingsnål som är ganska så bred ca 4 millimer mellan nålarna. Men kolla först hur brett din maskin kan sy.
Det finns vanliga och för stretchtyger. välj en som passar det du ska sy i.
Du kan även fålla med vanlig enkel nål en eller två sömmar med smal zigsack.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.