![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag har faktiskt alltid haft för vana att göra en sån där provlapp, särskilt i början av min stickningskarriär då min stickfasthet varierade lite huller om buller.
I detta fall struntade jag i att göra en provlapp eftersom hon som äger garnaffären valde ut garnet till mig och sa att den skulle passa så jag litade på henne. Jag är mest förvånad över hur stor diff det blev. Jag hade nog kunnat köpa att jag fick till storlek för 3-6mån, men att det blev större än det största storleken hade jag verkligen inte förväntat mig. Och ja, jag har tittat rätt i paranteserna, det var ju inte så svårt eftersom jag valde minsta storleken och alltså bara behövde titta på den första siffran. Men jo, jag borde nog skriva av instruktionerna så jag inte råkar göra fel. Det fick jag göra med ett virkprojekt där jag skulle virka ett fönsterbrädalöpare från en gammal bok. Instruktionerna där var helt ologiska, men jag fick hjälp med tolkning här på forumet och skrev om instruktionerna och det blev väldigt mycket lättare efter det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Här kommer resultatet som jag kommit fram till hittills, jag har stickat fram till där det ska maskas av för nacken. Som ni ser har jag lagt över 18 maskor var för hö (på rundstickan) samt vä axel och 15 maskor för nacken. Det står att jag härnäst ska maska av 3 maskor för nacken, betyder det att jag direkt ska maska av 3 maskor på samma varv, närmast de 15m som är undanlagda för nacken? Eller ska jag maska av 1 maska per varv när jag stickar vidare på axeln?
(Ja, jag vet att det blev ett fult hål längst ner till höger på den vita ribbstickningen. Jag misslyckades på nåt vis med minskningen där, tanken är att jag ska sy ihop hålet när jag senare syr ihop delarna till jumpern. Förhoppningsvis kommer det inte synas lika mycket när det är helt klart.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja det är rätt du ska maska av alla 3 på samma varv, annars står det 1,1,1, om man ska gör det på 3 olika varv. sedan fortsätter du att sticka med resterande maskor till angivet mått.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för hjälp med baksidan. Den är klar nu (tror jag) och nu håller jag på med framsidan. Jag har stickat till 20cm längd och har även förhoppningsvis gjort rätt när jag valt de 6st maskor som ska sparas.
Nu är jag konfunderad över nästa steg, avmaskning mot halsringningen. Det står att det ska avmaskas vartanat varv 2,1. Betyder det: Varv 1: avmaska 2 Varv 2: sticka som vanligt Varv 3: avmaska 1 Varv 4: sticka som vanligt Varv 5: avmaska 2 osv.... tills det är 15 maskor kvar? Hur gör jag då med de 6 maskor som "lagts undan"? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan vara bra att ha en bild på det färdiga plagget:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Titta på vad som står vid halslinning (igen.... du tänker för mycket
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nää, inte riktigt. Det handlar verkligen inte om att jag tänker för mycket utan att jag inte kan deschiffrera instruktionen. Jag förstår verkligen inte vad som menas.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.