Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-29, 19:44   #1
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Industrimaskiner syr inte bara raksöm. De syr alla tänkbara sömmar. Men oftast bara en söm.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 20:11   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Nej det var inte det jag menade, jag menade en raksömsmaskin, inte alla industrisymaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 01:36   #3
melvinara melvinara är inte uppkopplad

HALLÅÅ!!
JAg måste bara få säga: "TACK!" och ett stort varmt TACK igen!
Nej, jag har inte startat tråden eller ställt frågan eller kommenterat något inlägg i denna tråd. Jag tänker helt frankt säga att jag har hitintills (sedan jag blev medlem i forumet) inte varit med om en så dynamisk diskussion där jag har lärt mig så oerhört mycket om symaskiner bara genom att läsa och följa alla inlägg.
Jag tycker, tänker och känner mycket (precis som de flesta andra människor gör), säger säkert alldeles för mycket andra gånger.
Men just den här tråden gör mig glad!
Varför då?
Läs den från början till slut en gång till och känn tonen.
Tonen är varm och välvillig, ord och meningar förklaras. I mina ögon/öron har det inte skrivits något elakt, tvärtom, bara ord, ord som har förklarat hur man själv har tänkt och menat, plus alla tekniska förklaringar! Jag har ikväll (haha, jag menar "inatt") förstått hur lite jag kan om symaskiner... Men jag vill förstå massor med mer, så jag hoppas på en lång fortsättning på denna tråd.... För jag tänker fortsätta läsa!
Varmt tack igen!

PS. Hoppas verkligen att ingen tagit illa vid sig av min ämnesmässiga dikeskörning. DS.

PS2. Om någon vill förbarma sig över ett otekniskt mirakel som jag, så är jag villig att komma på privat undervisning för att förstå ännu mer. DS2.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 09:02   #4
vickson vickson är inte uppkopplad

Intressant diskussion, även om jag inte fattar hälften av den.

Gällande: "Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)" så kan det ju vara så att "folk" (dvs i det här fallet jag)inte visste om att de gamla maskinerna håller så mycket högre kvalitet och inte visste om att nya bra var så pass dyra? För mig handlar det inte om att vilja ha någon blank ny leksak utan att jag vill ha en symaskin som funkar för mina enklare behov och att jag eftersom jag inte vet vad jag ska köpa på en begagnat-marknaden, vad som är dåligt och vad som är bra, vad som är att satsa på och inte kände att det är bättre att köpa en ny med garanti efter rekommendationer från kunniga.

Jag förstår att ni har en vis jargong och att ni känner till varandra här på forumet,men att som nybörjare bli knäppt på näsan i sin okunskap känns inget vidare faktiskt. Jag har under trådens gång känt mig löjlig för att jag trodde att jag kunde få en okej symaskin för mina behov för runt 3000, för att jag velat ha en ny symaskin etc. Jag kan alltså ingenting om symaskiner. Ingenting. Inte vilka märken som är bra, vilka sömmar jag behöver, vad jag behöver köpa till - ingenting. Jag vet vad jag vill sy. That´s it. Dit sträcker sig min kunskap. Det var därför jag vände mig hit, för att få råd och tips. Känslan jag har fått här av flera är inte "men vad kul att du vill sy, nja det är en liten budget men här är lite tips" utan "jaha, så du vill börja sy och tror att du kan klara dig på de pengarna och så vill du dessutom ha en ny maskin, haha,det kan du glömma". Det är tråkigt. Jag har dock hittat på en affär här i närheten som även säljer begagnat så jag ska se vad jag hittar där. Han rekommenderade mig dock en ny Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118 och dessa verkar vara som att svära i kyrkan här.

Tack dock alla som svarat oavset, det är en intressant diskussion som jag säkert kommer att förstå mer av längre fram om jag lär mig mer. Tack också för de tips jag fått som stämmer överens med vad jag efterfrågar.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 12:08   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Intressant diskussion, även om jag inte fattar hälften av den.

Gällande: "Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)" så kan det ju vara så att "folk" (dvs i det här fallet jag)inte visste om att de gamla maskinerna håller så mycket högre kvalitet och inte visste om att nya bra var så pass dyra? För mig handlar det inte om att vilja ha någon blank ny leksak utan att jag vill ha en symaskin som funkar för mina enklare behov och att jag eftersom jag inte vet vad jag ska köpa på en begagnat-marknaden, vad som är dåligt och vad som är bra, vad som är att satsa på och inte kände att det är bättre att köpa en ny med garanti efter rekommendationer från kunniga.

Jag förstår att ni har en vis jargong och att ni känner till varandra här på forumet,men att som nybörjare bli knäppt på näsan i sin okunskap känns inget vidare faktiskt. Jag har under trådens gång känt mig löjlig för att jag trodde att jag kunde få en okej symaskin för mina behov för runt 3000, för att jag velat ha en ny symaskin etc. Jag kan alltså ingenting om symaskiner. Ingenting. Inte vilka märken som är bra, vilka sömmar jag behöver, vad jag behöver köpa till - ingenting. Jag vet vad jag vill sy. That´s it. Dit sträcker sig min kunskap. Det var därför jag vände mig hit, för att få råd och tips. Känslan jag har fått här av flera är inte "men vad kul att du vill sy, nja det är en liten budget men här är lite tips" utan "jaha, så du vill börja sy och tror att du kan klara dig på de pengarna och så vill du dessutom ha en ny maskin, haha,det kan du glömma". Det är tråkigt. Jag har dock hittat på en affär här i närheten som även säljer begagnat så jag ska se vad jag hittar där. Han rekommenderade mig dock en ny Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118 och dessa verkar vara som att svära i kyrkan här.

Tack dock alla som svarat oavset, det är en intressant diskussion som jag säkert kommer att förstå mer av längre fram om jag lär mig mer. Tack också för de tips jag fått som stämmer överens med vad jag efterfrågar.
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag försökte ge råd som jag hade uppskattat. Och jag tyckte dessutom att jag var tydlig med att 4000 räcker långt.

För övrigt, jag har sytt ett hundtäcke till min greyhound på en emerald en gång. Det gör jag inte om. Det gör nog inte den heller, hihihi

Jag hade kollat blocket före en handlare!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 13:07   #6
vickson vickson är inte uppkopplad

Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Jag vet inte om du syftar på mig, men jag försökte ge råd som jag hade uppskattat. Och jag tyckte dessutom att jag var tydlig med att 4000 räcker långt.

För övrigt, jag har sytt ett hundtäcke till min greyhound på en emerald en gång. Det gör jag inte om. Det gör nog inte den heller, hihihi

Jag hade kollat blocket före en handlare!
Jag syftar inte till någon speciell så, men mycket av diskussionen går mig över huvudet. Och jag är verkligen tacksam för alla råd, det svåra är dock när man inte har kunskapen att förstå dem.

Om jag bara utgår från början av ett av dina stycken så skapas många frågetecken för mig:
mindre hemmaskiner (vilket är?)
en gammal (hur gammal?)
raksömsmaskin (jaså en sån?)
en gammal sicksack (jaså en sån?)
flatbädd (en.. vadå?)
inte cylinderarm (hm jaha...?)

Det är alltså den nivån jag ligger på. Så jag förstår att du har kunskap och vill väl, och att i välmening ge mig så här fina råd är som att kasta pärlor för svin. Jag är på stadiet: "en xxx modell xxx av årgång xxx är bra begagnad, men kolla att att xxx är xxx. Ska du ha en ny är xxx modell xxx okej. Passa dig för alla xxx för det är ett skitmärke, och xxx var bra fram till 1997." Typ.

Jag har kollat Blocket men hittills inte hittat något av kvalitet (eller vad jag tror är kvalitet efter vad jag läst här på forumet) här i krokarna. Sen lästa jag någonstans att man som novis inte ska köpa på Blocket för att man inte vet vad man ska kolla efter och inte får någon garanti som man kan få om man köper av en handlare?

Jag blir förhoppningsvis bättre på det här, inte trodde jag att det var så svårt.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 14:22   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja det är lätt att man glömmer trådstartaren och spinnar vidare. Det är ganska vanligt på forum, det är bra att du säger till!

Med de 3-4000 kr du har som budget, är det lätt att få bra symaskin!

Men jag skulle nog avråda Blocket (när det gäller hushållsmaskiner) helt enkelt för att man lätt kan få en annan persons "problemmaskin" så att säga även om de kanske försöker med att "den går bra, den har varit servad".

Visst kan man helt klart göra fynd där, det säger jag inte mot. Men för en nybörjare som du tycker jag att du ska leta upp butiker som ligger nära där du bor som har begagnade symaskiner. Vi kan hjälpa dig med den punkten att hitta butik. Så kan du få köpa symaskin som blivit servad och uppfrächad OCH få garanti på köpet. Plus att du är mycket mer skyddad via lag.

I Göteborg har t.ex. Symaskinsagenturen en massa beg symaskiner av bra märken (äldre pfaff och bernina)

Om du går långt nog bak i tiden så är de flesta symaskiner bra kvalité, då menar jag alltså inte "industrimässig kvalité" utan helt enkelt att de är gjorda för att hålla lite längre tid än dagens plastditon.

Pfaff som jag är mer van vid, är bra fram till 80-talet och tidig 90-tal. Undvik dock "Pfaff Hobby" (= budgetmaskiner) och maskiner som är märkt "made for Pfaff" vilket betyder att det är en budgetmaskin som en annnan fabrik.
Undantaget för "Hobby" är Hobbymatic som är gjord i samma fabrik som de riktiga och håller samma kvalité men har färre sömmar och enklare pressarfot.

Jag har pfaff hobbymatic 919 och den fungerar utmärkt. Tillverkas 80-tal och ev tidigt 90-tal.

Bernina verkar vara bra fortfarande, om du köper Bernina och inte Bernette. Så en beg spelar ingen roll ålder då.

De andra märken vet jag inte mycket om, tyvärr.

Vet att Husqvarnas maskiner från 60-70tal har börjat använda plast inuti som går sönder efter en tid, och vid det här laget spricker de sönder inom kort om de inte redan gjort det. Men å andra sidan kan man köpa en servad sådan där man frågat efter att plastdelen har bytts ut, så håller den i en 25 år till. Dessa maskiner brukar kallas för 2000-maskiner och har roliga färger på höljet, t.ex. knallorange, vinröd, grön, brun..
Men de har andra fördelar så det är inte bara negativt (så länge den har fått utbytta delar.

Och sedan lätt tumregel, 100% mekaniska symaskiner (där med mekaniskt menar jag att det inte innehåller elektronik, för att några besserwiesser säger att elektroniska också är mekaniska) är lättare att laga (inga kretsort som man måste byta ut reservdelar som är borta) OCH håller längre. Faktum helt enkelt.

Hur man identifierar "elektroniska" symaskiner: Om symaskinen har funktion där man kan låta nålen "stanna" uppe och/eller nere när man släppt pedalen. Dvs man syr, och man släpper pedalen, så fortsätter maskinen gå själv tills nålen stannar högst upp (eller nere). Det är en bra exemepel på elektronisk finess.

Jag har försökt att inte dra med facktermer och "rätta ord" som några vill envisa använda (och därmed göra folk oförstående).

Tänk dock på att det finns måndagsex. av även de bästa märken, så det viktigaste är att ta med dina egna material och PROVSYYYYYY. Låter butiken inte göra det så skit i den butiken.

Lite luriga är de butiker som säljer "Husqvarna - Pfaff - Singer" för det är samma i grunden nu för tiden... då de köpt upp av samma bolag. I synnerhet är Husqvarna o Pfaff i princip samma. (Och pga uppköpet har de skrotat de gamla fabrikmaskiner som gjort de äldre bättre pfaffarna så har pfaff sjunkit i kvalité)

Janome, Elna och Babylock säljs av samma leverantör.

Bernina kör sitt eget race, den sista som fortfarande kör kvar på det gamla (dvs märke som faktiskt bygger symaskiner i ORIGINALLANDET) men det håller på att ändras...

De andra märken tillverkas i låglöneländer.

Och lite hjälp:

Friarm = att symaskinen inte är flatbädd, och man kan sy t.ex. ärmfåll på den. http://babylock.com/images/products/..._f_freearm.jpg
(notering: de äldre symaskinerna tenderar att ha smalare friarm än de moderna, de moderna tenderar att ha ganska biffiga att det förlorar sin funktion pga att den helt enkelt är för tjock för t.ex. klänningsärm)

De flesta friarmsymaskiner av hushållsmodell levereras med sybord, tillbehörslåda, eller liknande som kan agera "flatbädd" när man inte behöver friarm.

Cylinderarm = förmodligen industriterm, symaskin med friarm som är rund som en cylinder.

Flatbädd = Symaskin utan friarm. Exmpel: de riktigt gamla antika symaskiner (men behöver inte vara gammal för det, finns nyare också) , saknar helt friarm. En del saknar också hölje underst så man kan lägga det i en sybord som har hål för maskinen. Tänk trampsymaskin.
En hel del industrisymaskiner är sådana, dvs att de är flatbädd.
Fördelen med flatbäddsymaskin som läggs i bord är att man får en helt flat yta där nålen är i samma höjd som själva bordet = inga hinder för tyget.

Raksömssymaskin är en symaskin som ENDAST syr raksöm.

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-30 klockan 14:35.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.