Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-25, 23:47   #1
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Ffs, sluta säg coversöm! Det heter täcksöm!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 08:16   #2
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad

Men tack allihop för era svar, jag börjar fatta detta med overlock nu och kommer definitivt att skaffa en. Var jag handlar har jag inte bestämt än men kassan är ju inte jättefet så jag får leta så billigt som möjligt. Bor också på en liten ort och har ca 20 mil till närmsta återförsäljare av symaskiner så jag får förlita mig på er här och era omdöme.
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 09:30   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Ffs, sluta säg coversöm! Det heter täcksöm!
Ja, det har du så sant i.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 10:33   #4
suskal suskal är inte uppkopplad

Vad betydes Ffs?

I övrigt håller jag med om att svenska bör användas så mycket man kan. Men ibland finns det så mycket info att få på engelska att man helt enkelt inte hittar några motsvarande svenska uttryck. Då måste man få använda osvenska ord. Här på sysidan är det högt i tak och en allmänt tillåtande attityd och det gillar jag.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 17:06   #5

Hittar inte modellen 3430 I Sverige och känner ig fortfarande tveksam till att handla i England. Hittade en annan modell här som heter 1034, antar att det är en enklare variant. Någon som vet nått om den ?

http://www.brothershopen.se/Overlock...D-Overlock.htm

Vad jag ska ha den till är att först och främst sy upp ridbyxor i lycra, får en hel del beställningar men är trött på att sitta och försöka få till snygga sömmar på min vanliga maskin. Frågan är om denna modellen räcker för mig, det är ju inte speciella tunga tyger det handlar om. Fördelen är ju att den går att beställa i Sverige. Med vänlig hälsning Maggan
Gammal 2013-07-26, 21:37   #6
mellie mellie är inte uppkopplad

Overlockmaskinen 1034 från Brothershopen kostar ca 1500 kr mer än vad 3034 gör om du beställer den från SMD i England, och mer än dubbelt så mycket som SMD tar. Jag har inte provat den enklare varianten 1034 men köpte en 3034 från SMD för några månader sedan. Fick den på mindre än en vecka inklusive saxar, 12 overlockkoner med tråd, och lite annat smått och gott. Det var fel på glödlampan så den orsakade att säkringen i kontakten gick sönder när jag skulle starta maskinen första gången. Efter mail och telefonsamtal med Russell på SMD kom ett paket med två nya glödlampor och två säkringar. Båda var lätta att byta och nu fungerar maskinen perfekt.
Jag var också tveksam till att köpa från England men är mycket nöjd med att jag ändå valde att göra det.
Vill härmed såklart inte övertala dig att köpa därifrån, men vill delge dig min upplevelse. "Strulet" pga glödlampan finns det en tråd om här på Sysidan.
Lycka till med ditt overlockköp!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 11:21   #7

Om jag nu bestämmer mig för att handla i England, hur funkar det med kontakten då. Är det samma som vi har i Sverige eller måste jag köpa till något ??
Gammal 2013-07-27, 12:11   #8
mellie mellie är inte uppkopplad

I England har de inte samma kontakter som här, så Du behöver en adapter, vilket SMD brukar skicka med (missade dock det till mig, men fick den tillsammans med glödlampor etc). Annars finns sådan till en billig peng hos Kjell & Company.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 08:42   #9

Nu har jag beställt min maskin från England och den är skickad idag..Så himla roligt. Men jag är lite rädd för detta med strömmen. Om man bara kör med adapter stämmer strömmen då ?? Vet att det kan var olika volt (eller vad det heter) i olika länder ?? Antar att det går eftersom ingen har nämnt det i någon tråd här innan // Mvh Maggan
Gammal 2013-07-31, 10:09   #10
bila bila är inte uppkopplad

Du behöver inte vara orolig, strömmen stämmer.England har samma strömstyrka som vi, det är bara kontaken som ser annorllunda ut. Jag har hört att det ska finnas en säkring i adaptern, om det stämmer så ger den extra säkerhet.

Den bör dyka upp i börja eller mitten av nästa vecka. Du kan om du går in på det företaget som skickar maskinen och anger det nummer på försändelsen, kan du följa maskinens resa hem till dig. Den kommer att sorteras några gånger (en i England, en gång någonstans i europa och 1 gång i Sverige) innan den når dig. Är du hemma och bor i ett hus utan portkod så leveras maskinen vid dörren. Annars får du hämta ut den en dag senare på ditt utämnställe.

Grattis till din din nya maskin. Hoppas att du blir nöjd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 22:36   #11

ÅÅ min maskin har kommit och jag är så nöjd. Enkel och bra, jag som aldrig i hela mitt liv sytt på en overlock var igång direkt. Har suttit vid den hela dagen, blev en hel del sprättande med men jag ska väl lära mig. Vad jag undrar nu är om det ens är möjligt att få till en bra dekorativ söm. Jag ska sy en "förstärkning" på insidan av vaderna, det innebär att jag alltså ska sy på ett tyg på benet. Har nu provat med att sy med tre trådar och gjort en flatlock, verkar vara det som är närmast när jag läser manualen. Har då också tagit den andra pressarfoten. Men jag blir inte riktigt nöjd, vill att sömmen enbart ska ligga på det ena tyget, lite svårt att förklara men det blir ju lite som en applikation. Men det kanske inte går eller finns det något knep ??
Gammal 2013-08-07, 09:56   #12
bila bila är inte uppkopplad

Kul att du gillar din nya maskin och är igång och testar för fullt. Visst är det kul att sy på overlock och fint blir det.

Det är ganska så begränsat vad man göra med en overlock. Jag råkade också ut för saker jag ville göra med det gick inte för overlocken inte fungerade så.
Vill du få flatlocken lite mer kul kan du trä ett smalt band, över och under trådarna. Träbandet på en nål och gör det förhand när du sytt sömmem.

Den sömmen som du frågade om skulle jag sy på min vanliga symaskin.

Även sömmar som jag är osäker på brukar jag sy först med den vanliga symaskinen med långa stygn. Vanlig söm är mycket lättre att sprätta om det skulle bli fel. Sedan ligger tyget stadig utan nålar när jag syr på overlocken.
Använd bra knappnålar med stora huven som syns bra, när du syr med overlock. Små knappnålar har en tendens att gömma sig i tyget så man inte ser dom. Syr man i knappnålar riskera man att skada kniven.

Köp reda nu en uppsättning nya knivar, om du inte redan har gjort det, så att du lätt kan byta om olyckan skulle vara framme, eller om knivarna skulle bli slöa. Slöa och skadade knivar lämna du in till ett profisionellt sliperi och dom blir som nya. Det brukar kosta ett par 10 styck om du lämna dom själv.
Pajade knvivar händer i 99,9 % när man är mitt uppe i ett projekt. Så det är bra att ha en frisk uppsättning, att byta till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock; köp; råd av köp

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.