Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-11-24, 09:27   #6
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Jag har själv två barn, tre och ett år gamla. Lillkillen sover alltid både förmiddag och eftermiddag, och får sova så länge han vill. Sen är han som en klubbad oxe strax efter sex på kvällen och sover nästan alltid hela natten, minst till sex på morgonen, ibland längre.

Vi har från vårt BVC fått rådet att inte stöka med sovtiderna på dagen, utan försöka låta barnet styra så mycket det går och lägga dem när de visar att de är trötta. Mixtrar man med tiderna utan att barnet är med på det, blir det gärna bakslag och svårare att natta, oroligare sömn och så vidare.

Din son är ju så stor att han kan vara i den utvecklingsfas i livet när han börjar förstå att han och du inte är samma person, han kan bli främmande för andra och orolig i vissa situationer. Kan det kanske ha något med saken att göra? Barn reagerar ju så olika, vår tjej vägrade somna själv men var som vanligt på dagen, medans lillkillen har somnat själv i sängen som vanligt, men varit väldigt skrikig, klängig och orolig på dagarna.

Om din son är trött och verkar behöva sova två gånger, låt honom då göra det. Jag tror inte på att väcka barn som sover middag.
Jag vet ju inte hur det ser ut runt omkring er, men kanske du bara ska flytta över honom i din säng och få honom att sova vidare där om det är så att han är otrygg. Rätt vad det är vaknar han kanske inte mitt i natten längre om det bara är så att han behöver "tanka" lite närhet några nätter för att må bra! Visa tydligt att det är natt, och att man ska sova. Alla andra gör det, ev syskon, mamma, pappa eller vem som nu befinner sig i rummet. Låtsas sova om han vill "prata" och leka, så somnar han nog om rätt snart.
Eller bara lägg honom ner i sängen igen, klappa om honom utan att prata en massa så han känner sig trygg och gå och lägg dig igen om det funkar.

Tänk så här: det varar inte för evigt och går snart över!

Lycka till! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.