![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag använder den hårda galltvålen och tycker den är jättebra på de flesta fläckar, speciellt fläckar som är fettbaserade som tex såsfläckar. Om den fungerar i det här fallet är jag inte säker på, svårt att säga vad fläckarna beror på och om tyget tål behandlingen. Har du otur så kan det bli "vattenringar" på tyget. Kanske är det bäst att lämna in klänningen på kemtvätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Galltvål flytande.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det låter som det kan vara ritat med blyerts på klänningen.
Vet inte hur det funkar på detta tyg men eljest brukar man pröva enligt följande: (pröva på en sömsmån eller fåll om det finns fläckar där först). Blyerts, Sudda med ett suddgummi. ... Du kan även badda med ofärgad ättika eller, om det handlar om ett tyg av bomull, ylle eller silke; droppa på 3% väteperoxid på fläcken. Finns i butiken. Eljest är galltvål outstanding. Tog bort 5 år gammal rödvinsfläck på en balklänning. Lycka till, berätta hur det går. Senast redigerad av Gumpan58 den 2013-05-09 klockan 04:38. Anledning: Komplettering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för alla svar som kom in! Husmorsspalten på dopguiden är ju suverän!
Jag provade med flytande galltvål på våt svamp och fläckarna försvann. Jag misstänker att några av fläckarna hade lite olje-innehåll. Polyestertyget visade sig också klara en hel del: inga vattenfläckar bara man sköljde bort tvålen ordentligt. Så tack för tipsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men vad roligt och vad bra!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vad kul att höra att du gillade "Husmorstipsen". Ännu bättre att fläckarna försvann!
Lycka till med ändringarna nu! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
fläckborttagning |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.