![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tråden går av
Jag har en Janome easy jeans och när jag syr raksöm eller zig-zag händer det (rätt så ofta) att tråden går av. Jag kan inte sy mer än 15 cm och så händer det. Jag hör något i undertrådshuset och sedan går tråden av. Den ser avsliten ut!!??
Är det någon som vet vad det kan bero på. Jag ser inget fel på undertråden eller övertråden...... det händer inte alltid men för ofta.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kolla om det sitter något skräp i spolhuset? Städa.
Sitter spolhuset som det ska? Är det spolhuset trasigt eller slitet? Är maskinen rätt trädd? Trä om både upp och nere. Även om du trätt rätt kan maskinen trä om sig själv. Trasig nål? Byt den och se om det fungerar bättre. Har du klipp av den innersta tråden när du spolat så att det inte hänger ut en trådbit. Har du jack i stygnplåten? Är den trasig så kan den slita av tråden. Passa även på att dra en tjock luddfri tråd mellan brickorna vid trådspänningen upptill. Dålig tråd, testa med kvalitetstråd typ guterman. När var maskinen inne på servis hos sydoktorn? Dom små liven brukar bli väldigt griniga när dom vill till doktorn för hälsokoll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Byta riktning på nål med en kvarts cirkel brukar hjälpa. Se noga i manualen och då ser du att jag har rätt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
David: Jag förstår inte vad du menar med att byta riktning på nålen.... man kan väl inte ha flera positioner på nålen??? Ser ingenting om det i manualen heller. Det finns väl bara ett sätt att sätta in nålen, med den platta sidan bakåt??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Sett uppifrån kan en nål ha olika riktningar. En sida på den är platt. Var ska den riktas ? mot 12, 3, 6 eller klockan 9.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
@ EsNadisys: På så gott som alla moderna hushållsmaskiner ska nålen sitta med den platta sidan bakåt. Det finns maskiner dom ska ha nålen vriden 90 grader åt endera hållet, men det är normalt industrimaskiner. (Finns bestämt någon enstaka gammal modell av vanlig hemmamaskin som ska ha det också, om inte minnet sviker.)
Men på moderna maskiner, som den TS har, är det inget att tveka om. @ laura: Du fick bra tips av Bila, men kolla dessutom så att undertråden är bra påspolad. Ibland råkar man spola för hårt eller ojämnt och då kan tråden trassla eller gå av. Så testa med en annan spole och se om problemet kvarstår. Testa också med tråd från en annan rulle, även om du använt en tråd som ska vara bra eller har funkat förut. Det är rätt ovanligt, men det händer att det finns defekta partier även på tråd som annars är av bra kvalitet. Och generellt, testa en sak åt gången. Då vet du vad det var som gjorde skillnaden om det plötsligt börjar funka och det blir lättare att hitta felet en annan gång ifall det händer igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
För Lauras skull hoppas jag att Lillith har rätt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.