![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Ja, får väl erkänna att det var lite väl snabbt reflekterande över snörning i ryggen.
Kläderna är ju väldigt tighta under 1300-talet, jag har själv inga erfarenheter av att sy tighta ylleklänningar utan knäppning, men borde inte vara omöjligt!Tudor Tailor är en engelsk sida? Kanske inte den billigaste, fast tycker inte det är så dyrt för 12 knappar med 65-80 kr, de är duktiga och gör saker efter historiska fynd. Det finns det säkert andra som gör också, men det här var den jag kände till ![]() |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Ah, så läckra knappar!
Ja, jag tyckte också att Tudor Tailor hade rimliga priser. Fördelen med Lionheart Replicas, som är aningen dyrare, är dock att de har replicas från rätt tid för mitt nuvarande projekt. Blir ju löjligt sugen på att skaffa knappar med stenar, men jag ska hålla mig i skinnet... Huh, nu funderar jag på om jag borde avvakta med att fixa knäppningen, eftersom de där knapparna är mycket, mycket mindre än mina tillfälliga. Du har nog rätt angående hur man ska betrakta HV, Lillith. Haha, vilka skojiga huvudbonader de visar på skulpturerna, "längst ner" i Burgosrapporten. Den ska jag kika närmare på i helgen. ![]() (Oj, vilken ambivalent text detta blev...) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Tror bestämt handelsgillet är återförsäljare av lionhearts knappar! http://handelsgillet.se/shop/index.p...22/language/se
20 kr styck tar de, blir ju typ dubbelt så dyrt som lionheart själva tar? I alla fall nu när kronan är stark... Men kanske tillkommer massa extra avgifter då, man kan ju alltid passa på att se knapparna live om man möter handelsgillet på någon marknad framöver ![]() Åh, just det... Tipsa om Tudor Tailor eftersom en del av de knapparna funkar för 1300-tal, några finns från sent 1300-tal, och "common ball" funkar från 1300-tal till 1600-tal, klickar man på knapparna kan man läsa mer om dem. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Hurra! Du hade så rätt; både common ball, piecrust och threadcross funkar för sent 1300-tal! De har dessutom rätt mått. Jag antar att jag borde hålla mig till common ball, som jag tänkt från start, även om de båda andra varianterna är nog så läckra. Misstänker att de där utstående piggarna på ovansidan sliter en hel del på knapphålen (Undrar om det egentligen är meningen att de ska slipas bort?).
Jag kommer dessvärre sällan i närheten av handelsgillet live, eftersom jag mestadels håller till i Danmark. Nästa gång blir förhoppningsvis under nästa års medeltidsvecka, när dräkten rimligtvis borde vara klar. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Eftersom Lionheart finns inom EU tillkommer inga extra avgifter, bara frakten. De knappar jag beställde från Tudor Tailor för några år sen hade gjutskägg kvar som behövde filas bort, inget som jag uppskattade.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Linda och Emelie, tror ni att det är risk för att "common balls" http://www.tudortailor.com/button3.htm också skulle kunna ha gjutskägg? Det låter ju inte som något trevligt extraarbete.
Både Lionheart och Tudor Tailor är brittiska, så det borde väl inte vara någon skillnad i avgifter, tänker jag. Tack så jättemycket för ert engagemang! ![]() |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Det var just de som jag köpte. Annars är det trevliga knappar, jag har bara inte fått sytt något till dem. Du kan också chansa, nu var det några år sen jag köpte dem. Själv tänkte jag köpa mer knappar från Lionheart, men det är också för att jag ska köpa bältesdetaljer också och på så sätt göra två flugor på smällen.
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.

Kläderna är ju väldigt tighta under 1300-talet, jag har själv inga erfarenheter av att sy tighta ylleklänningar utan knäppning, men borde inte vara omöjligt!
Ja, jag tyckte också att Tudor Tailor hade rimliga priser. Fördelen med Lionheart Replicas, som är aningen dyrare, är dock att de har replicas från rätt tid för mitt nuvarande projekt. Blir ju löjligt sugen på att skaffa knappar med stenar, men jag ska hålla mig i skinnet... Huh, nu funderar jag på om jag borde avvakta med att fixa knäppningen, eftersom de där knapparna är mycket, mycket mindre än mina tillfälliga.
Hybrid-visning