![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Gnissel/surrande när symaskinen går på "tomgång" (Elna 5100)
Hej.
Jag har sedan ett knappt år tillbaka en Elna 5100 (datoriserad). Allting fungerar som det ska på den och sådär, men när den står på tomgång, alltså när den är igång men utan att jag syr på den, så brukar den avge ett lätt surrande eller nästan gnisslande/tjutande ljud, nästan som att något skulle behöve smörjas eller nåt sånt. Men det brukar inte låta direkt när jag startat maskinen, utan när jag har sytt och sedan stannar den och ibland kan det låta lite olika beroende på vilken söm jag har igång, vissa sömmar låter högre, andra lägre osv. Så fort jag trampar på pedalen och börjar sy försvinner ljudet. Så jag funderar först och främst på vad detta kan bero på. Även om det är något vanligt/normalt, om det är "ofarligt" eller om man verkligen bör lämna in den på service/fixa problemet. Min man är intresserad/insatt inom både el och motorer och tror att det kan ha med någon drivmodul och spänning att göra, men inte att det är så farligt egentligen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Min Bernina 1130 är liknande (också "datoriserad"). Den surrar lite när nålen står i vissa positioner, bl.a. mittpositionen, vilket tyder på att det kommer från stegmotorn (eller dess drivmodul) som styr nålpositionen.
Så länge det är "lätt surrande ljud" och inte ett högt ljud så tror jag inte det är något fel. Är nog ganska normalt att stegmotorer kan låta lite när de är igång, även när de inte ändrar position (dvs flyttar nålen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
okej, det låter lugnande
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En stegmotor skall inte låta då den har fått sin impuls att ändra läge och har har genomfört ändringen. Det är nog mer troligt att det är något annat som låter.
Det låter nästan som om pedalen inte är helt nollstäld då den inte används. Testa med att dra ur kontakten till pedalen och lyssna om ljudet försvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
joppen: Testade om det kunde ha att göra med det, men det fortsatte låta precis likadant då jag drog ut pedalsladden
![]() carlm: Jag blev lite osäker på det själv häromdagen, men nu när ljudet kom upp högre kunde jag definitivt konstatera att det slutade då jag började sy. Maskinen är ganska tystgående, spec då man syr jättelångsamt. Det surrande ljudet är av ganska hög frekvens och man hör tydligt att det försvinner då man börjar sy.. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.