Angående sladdriga kanten. Kan det vara differentialmatningen som inställt lite fel för de tygsorter du syr med? Generellt brukar jag försöka att låta maskinen sköta matningen och har jag de rätta inställningarna på diffen och pressarfotstrycket, så blir det rätt elasticitet på kanten. Låter helt otroligt, men det är det som är det roliga med CP med kantbandsapparaten. Det har jag förstått efter jag har sytt med dem ett tag. För i början, efter jag köpt maskinen, tyckte jag inte så mycket om den. Just min syr inte snygga sömmar på jersey med 4-4-4-3 på trådspänningen (på avigsidan alltså) och det tog ett tag att finna de inställningar som fungerar. Jag ville ju inte att resultatet skulle se sämre ut än när jag sydde på vanlig symaskin. I början tog det ju dessutom mycket längre tid att sy samma moment på CP än på vanlig symaskin. Nu känner jag maskinen och vet, när jag behöver t ex hjälpa över sömmarna för att den inte ska missa tråden på avigsidan. Så nu går det fortare att kanta på CP och framförallt enklare än med vanlig symaskin.
|