Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-29, 15:55   #16
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja, alla produkter sätts ihop av en OEM-tillverkare.

"Alla tillverkare av kompletta maskiner bestående av flera komponenter, som produceras till en färdig produkt för en slutanvändare, benämns OEM." /Wikipedia
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 17:38   #17
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Citat:
dizella skrev: Visa inlägg
Hej! Är ny på detta med att sy.
Vill ha en maskin som klarar typ strechtyg(mössor, bankläder) men även att laga ett och annat hästtäcke

Har tittat lite på Husqvarna emeralda 116. Men hitta Singer fashion mate 7256 till samma pris (nästan)
Vilken ska jag välja, för och nackdelar?

Singern tyckte jag verka väldigt lätt att förstå sig på med alla sömmar. Husqvarna lite värre på det.
Singer står att den ska fixa tjockare tyg och läder men stämmer det?


Har i dag en husqvarna 2000 (lånad, utan manual) som jag knappt lyckas sy varken rakt eller sicksack med. Då det inte är direkt självklart hur man får fram olika sömmar (den jag vill ha)

Vill ha en maskin som liksom bara är att sy på

Jag har haft en HQ Emerald 116 i över ett år och den har sannerligen fått arbeta hårt! Tycker det är en väldigt bra symaskin, lätt att jobba med och syr bra. Alltså i mitt tycke en utmärkt och prisvärd basmaskin.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 17:56   #18
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kanvas skrev:
Citat:
Återigen, detta är bullshit. De har tillverkning i oem-fabriker, ja, men de designar dem själva, och de tillverkas enligt deras specifikation. Precis som 99% av alla hushållselartiklar. Påstår du nåt är det läge för trovärdiga referenser!
Varför har husqvarna olika spolar och tillbehör som inte passar andra husqvarna maskiner av ungefär samma årsmodell? Designar mer än skalet och loggan borde det väl vara en självklarhet att ha någon form av standard.
Jag hoppas att du kanvas eller någon annan kan svara på detta?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 18:01   #19
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Citat:
myself skrev: Visa inlägg
Jag har haft en HQ Emerald 116 i över ett år och den har sannerligen fått arbeta hårt! Tycker det är en väldigt bra symaskin, lätt att jobba med och syr bra. Alltså i mitt tycke en utmärkt och prisvärd basmaskin.
Låter bra! Efter att ha besökt butiken och lusläst på internet blir det en HQ Tribute 140m till det bra priset 3400 kr. Tror och hoppas jag får en bra tålig stark maskin att sy mycket roliga saker med.
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 18:19   #20
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Där gör du också ett bra val. Det finns mer "finesser" på HQ 140M än på Emerald 116. Jag köpte min Emerald 116 när jag hamnade i en stor "knipa". Min ordinarie maskin ville inte längre och jag sydde tärn, bal,och brudnäbbsklänningar, så Emeralden var ett "nödköp" som blev så bra! Jag köpte den på Symaskinswebshoppen, 2.970:- Leveransen var blixtsnabb. Och de har för övrigt bra kundservice. Lycka till med ditt symaskinsköp
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 19:32   #21
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Kanvas skrev:


Varför har husqvarna olika spolar och tillbehör som inte passar andra husqvarna maskiner av ungefär samma årsmodell? Designar mer än skalet och loggan borde det väl vara en självklarhet att ha någon form av standard.
Jag hoppas att du kanvas eller någon annan kan svara på detta?
Så på grund av olika spolar drar du slutsatsen att de köper andras modeller?

Men visst, vi kan ju fråga dem och se vad de säger.. Så det blir ett slut på mytspridningen. Jag skiter i vilket, har bara industrimaskiner och kommer aldrig ta i en plastmaskin med tång, men ryggar inte för lite folkbildning.

Senast redigerad av ulindh den 2013-01-04 klockan 10:38. Anledning: Personangrapp
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-30, 22:39   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Utan att veta alltför mycket om vad som händer "bakom scenen" så är det lätt att ta till slutsatser om man ser pressarfot och spole t.ex. ser identiskt likadana ut på några symaskiner där märken inte ens ingår i samma koncern. Då börjar man undra.

Sedan om det är så eller inte, så är det ju lätt att fundera lite VARFÖR de väljer att designa exakt samma spolar och fötter som andra märkens och att de sedan också ha andra design? Lite omständigt, eller hur?

Jaja, det är ju bara spekuleringar, förstås. Men man har ju rätt till att bli fundersam som konsument när många saker ser likadana ut. Och det är väl åsiktfrihet här?

Och när det kommer till kritan så har man sina favoritmärken... Men för mig gäller det snarare ålder...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-30, 23:01   #23
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag skulle gärna diskutera spoltyper, gripare och pressarfötter men det kanske vi ska göra i en annan tråd.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-31, 10:36   #24
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
[QUOTE=kanvas;174249] kommer aldrig ta i en plastmaskin med tång

Det har du rätt i! Köpt en Pfaff Ambition 1.5 (bara fråga inte varför), kunde knappt vara nära maskinen första dagarna - den stinker plast så det heter duga. Ingen rosendoft precis Föredrar en vanlig symaskinslukt - lite metallisk-oljig, eller hur man ska beskriva den lukten.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 21:55   #25
Mongu Mongu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
Dizella du har gjort ett bra val tycker jag. Köpte en likadan i våras och är jättenöjd med min.

Har sytt en hel del och det är bara så kul och går så bra.
Mongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 11:45   #26
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Så på grund av olika spolar drar du slutsatsen att de köper andras modeller? Smart...

Det är du som kommer med ett sinnesslött påstående, så bevisbördan borde ligga hos dig. Men visst, vi kan ju fråga dem och se vad de säger.. Så det blir ett slut på mytspridningen. Jag skiter i vilket, har bara industrimaskiner och kommer aldrig ta i en plastmaskin med tång, men ryggar inte för lite folkbildning.
Jag undrar det har skrivits på sidan att det görs uppköp på en asiatisk marknad till billigaste pris, det är även många myter, men vad är då sant ingen HQ handlare har uttalat sig om detta på sidan trots att de läser detta, då börjar man ju undra de säger inte emot och vill tydligen inte berätta hur det ligger till??
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 13:21   #27
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det var bättre förr när maximal sömbredd var kring 4-5 mm och det inte fanns broderisymaskiner för hemmabruk och samma typ av gripare/spole/pressarfot kunde användas i symaskiner från enklaste till mest avancerade?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 13:46   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vet inte om du var negativ eller inte?

Av de 3 du listade verkar 2 vara positiva i mina ögon.
(ifall någon undrar om stygnbredden, ju bredare desto större risk för att det man syr på sväljs ner i hålet.. i synnerhet om man syr miniatyrsömnad eller i mkt fina sladdriga tyger, och det är också gigantiska pressarfötter med matartänder för långt ut på sidorna för att kunna sy bra sömmar med t.ex. 3-4 mm sömsmån och då går det inte använda raksömstygnplåt just av den här anledningen..... )

Broderimaskin är ju förstås jättekul så det är det negativa förr i tiden, men nu lever vi i nutiden och vi kan välja ut de bra sakerna. Köpa det vi vill ha. Nytt där det är bra, gammalt där det är bra.
Men även brodyrmaskin kan bli bättre... På hemmamarknaden alltså. Som t.ex. att brodyrbågar borde vara tjockare (på höjden) och rundare för att fysikens lagar ska fungera bättre för att hålla tyg, i synnerhet jättestora bågar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 06:55   #29
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Det var bättre förr när maximal sömbredd var kring 4-5 mm och det inte fanns broderisymaskiner för hemmabruk och samma typ av gripare/spole/pressarfot kunde användas i symaskiner från enklaste till mest avancerade?
:-) men mina två äldre maskiner har helt olika spolar och pressarfötter... En Singer 66-1 och en huskvarna 12. De passar inte ens i samma bord... Så inte vart det helt lika för heller :-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 07:30   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej det är väl sant att det inte är samma spolar, för det var inte så heller, utan snarare menade man nog att inom en och samma märke då..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons