![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
Som textillärare har jag sett många olika fabrikat och hur de håller genom åren och de som verkar tåligast är de riktigt gamla bernina som är 30 år gamla. Annars så tycker jag alla märken är ungefär lika dåliga av de som producerats de senaste 15 åren. Där jag jobbade sist hade de "bernina 240" tror jag den heter och den är helt ok men trampan är värdelös och en grej under den lossnar på samtliga maskiner (och fick köpa 7 st nya trampor för 700kr/st). På en annan skola hade de just köpt in 16st pfaff och det var väldigt mycket strul där med spolkorgen och griparenheten och flera fick sändas in på service första året för de gick inte sy på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Husqvarna Viking Opal 650
Köpte ny symaskin på mässan i oktober.
Det blev en Husqvarna Viking Opal 650, mässpriset var ca 6000 kr. Den har många sömmar, både för nytta o nöje :-) Har provat att sy i både tunn trikå o i grövre tyg utan problem. Känner mig jättenöjd med den, så den kan jag rekommendera :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har en ambition 1.5 som jag älskar. Nu strular den dock, efter att jag gjort rent spolhuset så måste jag ha kommit åt något i trådspänningen på den för den är inte som den ska, så jag ska lämna in.
Det är det enda negativa, den är svår att göra ren. Jag mailade företaget jag köpte den av, och de sa att man inte ska lyfta ur spolen ur spolhuset om man inte vet hur man gör - nähä, men hur håller man rent den då? Han i verkstan sa att man inte så ofta behöver göra det, men jag plockade upp hur mycket ludd som helst. Det jag älskar med maskinen är alla fina sömmar - jag använder ofta dekorsömmar vid fållning osv, den har falsk täcksöm som är superfin, den är stark och tyst, man kan sy utan att använda fotpedal, den matar jämt och fint, det är lätt att trä den... Ja, det finns massa plus. Jag skulle inte köpt en annan faktiskt, men jag gillar pfaff sen min gamla maskin. Javisst ja, den sr finfina knapphål också ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
I instruktionsboken till maskinen så finns det en väldigt bra beskrivning på hur stygnplåt och spolkorg skall tas bort vid rengöring. Det ingår i det normala underhållet som du själv skall kunna göra. Det vore intressant att veta hur företaget tycker du skall byta undertråd utan att ta bort spolen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du tittat på PFAFF expression 150 som är jubileumsmaskinen för Pfaff 150 år.
Symaskins Webbshoppen säljer den för 8.995 kr det ingår flera extra pressar fötter för dekorsöm i jubileumsmaskinen. Den har IDT(övermatare) 9 mm dekorsömmar som är helt fantastiska. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() Jag köpte min Ambition för att jag kunde inte nöja mig med mindre utrymme "till höger om nålen", som det brukar stå i annonserna. En annan maskin som jag kunde tänka mig i stället för Pfaff, som har övermatare (enligt annonsen), reglerbar pressarfotstryck, bra belysning och extra utrymme till höger var Janome Horizone. Men de kostar ju flera gånger om! Så det blev Ambition. Jag brukar laga/lappa och sy på märken på färdiga kläder, då är det nödvändigt med det där utrymmet till höger. Nu väntar jag på fraktsedel för att skicka min Ambition på service. Den missar stygn på stretchiga tyger med trassel-konsekvenser. Men när den slutar med det, tror jag att jag blir väldigt nöjd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
pfaff expression 2.0 funkar bra för mej , 23 cm 'till höger om nålen, IDT, tyst, - en snäll arbetshäst -den saknar dock reglerbart pressarfotstryck, 9000:- i somras, det var det generösa utrymmet som avgjorde valet för mej. Helnöjd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
pfaff, pressarfötter, symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.