Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-18, 23:04   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Slipa sicksacksax: Ungefärlig pris? Vart i Göteborg?

Hej!

Först och främst undrar jag om ni vet på ett ungefär hur mkt det brukar kosta att slipa sicksacksax? Jag har absolut NOLL KOLL på det här, har aldrig låtit nån slipa någonting. Eller jo, en en gång gick jag till en gubbe som slipade mina skridskor för en tia när jag var liten. Men det var det och en annan stad det.

Nu är det så att jag fått en jättedyr sicksacksax för vänsterhänta i present men probelmet är att den går ej användas.... I alla fall så tuggar den och fastnar. Det enda jag kan med lite nöd och näppe klippa är stärkt bomullstyg, ej för tjock, ej för tunn. Har inte testat på papper för jag vet att man inte ska göra det, men jag antar att det är det den kan fungera med.. Ungefär. Har testat klippa i olika vinklar men nej.

Så funderar jag på om man kanske kan få den bli bättre? Märket är Mundial, en rejäl tung en så den borde klara slipning?

Men som sagt - pris? Jag har runt 500 kr, helst inte mer som takpris. Annars känns det för dyrt och man får snarare lusten att leta upp en annan sax att köpa.

Någon ställe ni rekommderar i Göteborg som har slipat sicksacksax?

TACK! <3

EDIT:
Googlade och hittade Muhréns. Kanske något att ha. Har frågat på deras facebooksida om de kan sicksacksaxar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 00:19   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ring och kolla eller maila och fråga.

Här har du en adress till visserligen i Stockholm. Jag inte lämnat in någon sickzack sax, men väl andra saxar och overlockknivar och fått tillbaka dom i bättre skick av dom var när dom var som nya.
Det går att skicka saker som ska slipas till dom. Om sig själva säger dom att dom slipar det mesta.
http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 20:40   #3
ankrus ankrus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 9
Slipa saxar.

Muhréns sliperi är bäst! Alströmergatan, en tvärgata till Friggagatan.
ankrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 22:38   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack Bila! Bra ställe om man vill skicka iväg någonstans.

Ankrus: Tack!! Då är det bara hoppas att de svarar på mitt fb-meddelande. Eller om man kanske ska ringa dem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 08:26   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Murhens är verkligen jättebra. De tog 65 kronor för att slipa mina jätteskräddarsaxar. Men sicksacksaxar lär ju va dyrare, om de ens kan slipa dem. Förresten, mundial är fina saxar, har en liten knivslipad sax från dem, men dyra är de ju inte. För 500 får du ju en ny.

Tror du ska ringa dem snarare än hålla på att krångla med facebook. Då kan du dessutom ställa följdfrågor direkt.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 08:34   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är sant det här med telefon. Jag är döv så det blir inte "direkt" (via förmedling) så jag föredrar email hundra gånger men jag ska ringa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 08:47   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Det är sant det här med telefon. Jag är döv så det blir inte "direkt" (via förmedling) så jag föredrar email hundra gånger men jag ska ringa.
Gå förbi då, de stänger ganska tidigt, kan vara bra att tänka på. Kolla också deras låda med ohämtade prylar som man får köpa för slipkostnad. När jag lämnade in en femtontumssax berättade han att han sålt en likadan, fast märket wiss, för slipkostnaden, alltså 65 kronor :-o! Bra deal för någon!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 17:26   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag ringde och de fixar sicksacksaxar. Men dock så hann jag inte in idag innan stängningen men imorgon bär det av. De stänger 18 imorgon.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 00:46   #9
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag ringde och de fixar sicksacksaxar. Men dock så hann jag inte in idag innan stängningen men imorgon bär det av. De stänger 18 imorgon.
Gött. Jag har en enorm sicksacksax från ett företag som logiskt nog heter pinking shears corporation (pinking shears betyder just sicksacksax). Den är i nu läget helt kass, så den får åka på slipning.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:19   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har nu varit där och jag blev grymt besviken. Inte på dem för jag litar på att de har kompetensen att bedöma det. utan på den som sålt saxen. Märket säger sliparen att det är bra (mundial) men att den har blivit felaktigt slipad från början så det går inte att åtgärda. Så det är typ pengarna i sjön för den som köpt saxen åt mig, den kostade inte lite plus dyr frakt.

Jag ska nog försöka få personen att hitta reda på vart det varit köpt och ska försöka klaga men det kanske inte går så bra för det har gått ett tag sedan jag fått den, dvs i maj så kanske de säger att jag haft sönder den. När jag bara testklippt i tyger o konstaterat att nej det går inte.

Gick sedan till Knapp-Carlsson, med bara 5 min kvar, men de hade bara för högerhänta och till sådan pris att man inte vill köpa även om det kanske är för vänsterhänt: runt 650 kr. Galet dyrt men kanske är det ett bra märke? Vet inte, det står Kai. Men inget för mig i vilket fall som helst pga fel form på handtaget.

Muhrens säger att jag skall testklippa när jag köper saxen. Smart är det, men inte lätt när man inte hittar nånstans LOKALT där man kan testklippa som har vänsterhänta eller universal sicksacksax.. oh well. (det var därför jag gick til Knapp-C efteråt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 21:56   #11
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag har nu varit där och jag blev grymt besviken. Inte på dem för jag litar på att de har kompetensen att bedöma det. utan på den som sålt saxen. Märket säger sliparen att det är bra (mundial) men att den har blivit felaktigt slipad från början så det går inte att åtgärda. Så det är typ pengarna i sjön för den som köpt saxen åt mig, den kostade inte lite plus dyr frakt.

Jag ska nog försöka få personen att hitta reda på vart det varit köpt och ska försöka klaga men det kanske inte går så bra för det har gått ett tag sedan jag fått den, dvs i maj så kanske de säger att jag haft sönder den. När jag bara testklippt i tyger o konstaterat att nej det går inte.

Gick sedan till Knapp-Carlsson, med bara 5 min kvar, men de hade bara för högerhänta och till sådan pris att man inte vill köpa även om det kanske är för vänsterhänt: runt 650 kr. Galet dyrt men kanske är det ett bra märke? Vet inte, det står Kai. Men inget för mig i vilket fall som helst pga fel form på handtaget.




Muhrens säger att jag skall testklippa när jag köper saxen. Smart är det, men inte lätt när man inte hittar nånstans LOKALT där man kan testklippa som har vänsterhänta eller universal sicksacksax.. oh well. (det var därför jag gick til Knapp-C efteråt)
Mundial är helt ok, du måste fått ett måndagsex, eller köpte du begagnat? Deras största kostar ju typ £35 så jag fattar inte var du handlat? Jag hade kollat hamon paris eller whitely i england, de är garanterat rätt slipade från de ställena.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 01:29   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det var nog så att fraktkostnaden var det som kostade som "fan". eller jag vet inte. Eller så var det så att de inkluderade slipkostnaden i det. Ska försöka få veta vart det var ifrån. Tydligen var det någon sliperi som sålde saxarna. Så det kan mkt väl vara dem som förstört saxen isåfall.

Jag tror faktiskt att jag skulle trivas bättre med en sax med plasthandtag eller soft grip eller vad de heter. Mundials grepp är obekväm. Lite liten till storleken men samtidigt för "rund". Men greppet är inte det jag satsar på när man inte ens har mycket att välja på som vänsterhänta, får jag en som fungerar blir jag glad. Att välja grepp är då rena lyxet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 11:52   #13
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Tråkigt med din sax Helena
Håller med dig om att det är svårt att hitta bra saxar till oss vänsterhänta. Utbudet är dåligt och priserna betydligt högre än vad en sax för högerhänta kostar.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 15:09   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag emailade direkt till Fiskars men nej de har inget för oss. Så typiskt. 2012 och vi diskrimineras fortfarande. Förstår inte varför de inte satsar på universalgrepp.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 16:49   #15
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag emailade direkt till Fiskars men nej de har inget för oss. Så typiskt. 2012 och vi diskrimineras fortfarande. Förstår inte varför de inte satsar på universalgrepp.
Efterfrågan och tillgång såklart. Det är bara 10% som är vänsterhänta, och universalgrepp suger.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons