![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
|
|
#1 | |
|
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Kolla in Brother InnovIs 10 A. En enkel men bra maskin, som har dom vanligaste nyttsömmarna, samt en stegsknapphål. Brothers maskiner är enkla och logiska och därmed användarvänliga. Svensk brukanvisning finns att ladda ned från nätet. Till brothers symaskinener passar även Janomes och Elnas snäppfötter.
Pressarfötter köper du från england eller på ebay (från USA) för ungefär halva priset mot Sverige. Du verkar ha rätt inställning till sömnad, så jag tror du kommer dit du vill. Lycka till med framtida skjortsömnad, och allt annat. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Dissa inte 4-stegsknapphål. Man kan göra finfina knapphål på symaskiner med 4-steg. Jag vet, för det har jag gjort.
Det är rätt pressarfot som brukar göra skillnaden. Å andra sidan så finns det ju maskiner som gör sömmarna fula. Därför bör man testsy.. ![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Knapphål i fyra steg måste du själv ställa in varje steg och pricka rätt i slutet. Det är mycket svårare att få ett snyggt knapphål med 4 steg men visst går det. Dock är det svårt att få knapphålen identiskt lika.
En stegs gör maskinen alla inställningar. Du sätter bara knappen foten och gasar och rullar med tummarna under tiden. Alla knapphål blir lika. Du kan sy hur många som helst. Det är superlätt att sy enstegsknapphåll, 4-stegs kräver mycket mer för att lyckas få fina. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Svårt tycker jag knappast det är. Beror mkt på pressarfoten också.
Min, som förvisso är rätt enkel, visar tydligt hur långt den syr och när man ska stanna. Men visst, om man har svårt för att kontrollera symaskinen med pedalen (vilket man bör kunna göra, inte alla symaskiner är bra på det...) så kanske det inte är lätt. Men då tycker jag att symaskinen är dålig i så fall. Tyvärr börjar bli vanligt med symaskiner med fjuttpedaler där man har svårt att kontrollera registeromfånget... På en gång, dvs trycka yttest lätt och du kan sy 1 stygn i taget, pressa mer, och det ökas steglöst till du syr full fart. Om symaskinen hoppar till och syr för fort på en gång eller något, så är den dålig. (eller att pedalen behöver åtgärdas om det är en gammal symaskin, gamla pedaler kan bli dåliga med tiden på det sättet.) Så har jag sagt mitt ord. (åtgärda = ta bort störningsskyddet för elen) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Instämmer i att 4-stegsknapphål är jättelätta att göra och få snygga! Hur har det gått för dig Jonas med dina planer, blev det en maskin och start?
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
|
Tack så mycket för era svar!
Citat:
Upptäckte att den mest långsamma hastigheten är för snabb för mig. Kanske är det för att jag är nybörjare? Noterade också att stygnlängden är beroende av hastigheten, vilket orsakade problem då jag som nybörjare gasar och bromsar mycket. Så en till viktig egenskap för maskinen är alltså att det ska gå att köra väldigt långsamt. Finns det några maskiner som är extra bra på att sy långsamt?Senast redigerad av JonteH den 2012-11-11 klockan 23:24. Anledning: Förtydligade en mening |
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:47.

Det är rätt pressarfot som brukar göra skillnaden. Å andra sidan så finns det ju maskiner som gör sömmarna fula. Därför bör man testsy.. 
Hybrid-visning