![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Handskar i renskinn?
Lämpar sig renskinn till handskar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja, de lämpar sig riktigt bra. Likaså älgskinn.
Det finns att köpa sådana handskar här uppe i Norr. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Skinn med hår på - typ samernas körhandskar eller sådana som man använde som Mc-handskar för 50 år sedan. Det är väl bra men hårar lite. Oftast var skinnen garvade med rårand, dvs ej helt genomgarvade. De blev starka och vattentäta då. Används till "lappskor" också.
Om vi talar om läder, dvs avhårade, garvade hudar - det blir ett tunt och smidigt skinn men inte särskilt starkt. Jag har ett par sköna sådana. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det tror jag absolut! Renskinn med pälsen kvar vet jag inte men jag har sytt saker i "kalt" renskinn och det har gått jättebra. Renskinn är bland det slittåligaste lädret och brukar vara väldigt lätt att sy i, nålen skär som smör genom skinnet.
Det du bör tänka på när du syr i renskinn är att skinnet ofta kryper lite när man arbetar med det, dvs det går att tänja väldigt mycket då det är lite elastiskt, så man får se till att använda något som håller det på plats när man syr. Jag brukar häfta med häftapparat, eftersom skinnet är så elastiskt så kryper hålen ofta ihop efteråt så det blir inga skador på det när man häftar. /Angelica |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag rekommenderar att du använder gem i metall. Det funkade
mycket bra för mig. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44.