![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Det var inte på grund av okunskap jag förslog att du skulle försöka få några sylektioner, utan mer för att få känna efter hur är att sy. Om det är kul att sy eller om det är något nödvändigt ont. Tycker du att det är kul ska satsa lite mer på en bättre maskin. Annars räcker det med en gammal enkel.
Det skulle underlätta valet av symaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sylektioner är alltid bra att ha även om man redan kan lite. Många saker kan man få lära sig som inte riktigt står någonstans... T.ex. det här med att man inte ska veva på handhjulet bakåt alls, för då brister övertråden. Det står inte tillräckligt ofta om det och nybörjare blir frustrerade över symaskinen vars övertråd brister.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
Var förbi en butik som säljer symaskiner idag (ingen av de som länkades till i tidigare inlägg dock) och som befarat så ville han kränga en maskin för 6 000 - 15 000 kr istället för att föreslå något vettigt begagnat, alltså inte direkt förvånande utan precis som jag befarat.
Fick inte direkt något vettigt svar heller angående vad man ska satsa på om man ska köpa en begagnad mer än att man ska välja en med under- och övermatning men någon modell rekommenderade han ej. Han hade iofs några husqvarna 2000 inne som var genomgångna varav en gick på ca 1500 kr men han tyckte väl som folk här att det inte var något att satsa på direkt. Citat:
Citat:
![]() Fast återigen nu är det primära att få råd om vad man ska köpa om man ska köpa en begagnad eller möjligen en ny symaskin. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hade de genomgångna husqvarna 2000 ny fast kam? Då borde de väl hålla länge till.
Säljaren hade inte även husqvarna 21? Som är en äldre modell i grön färg och inte har den typen av fast kam av plast vad jag vet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Husqvarnan 2000 var genomgången och jag tror kammen var bytt eller om det var några remmar. Sedan fanns det tydligen en grön husqvarna med metallhölje (antar det är modell 21) också som jag ej såg men han snackade om att den skulle kosta ca 1200 kr om han fixade till den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Körde förbi Singerbutiken som även säljer Bernina.
I fönstret hade han bl a en begagnad Bernina 1080, Pfaff m fl. Köpte själv min första maskin en beg Singer från 40-50-talet (-79) som går än. Har varit bra i de kontakter som jag har haft med honom. Singer Co Symaskins AB,0920-123 32. Som med alla säljare måste man vara tydlig och säga att man bara är intresserad av en begagnad maskin. Du kan även kolla med Husqvarna Sy,0920-189 22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
En genomgången äldre husqvarna med utbytt kam håller ca 30 år till (så länge man inte misshandlar den), så det går bra det att köpa en sådan.
![]() Själv är jag inte jättemycket kompis med de maskinerna (jag råkade ha sönder en så jag är lite tveksam men förmodligen var det just att just den maskinen jag försökt på var gammal och precis på gränsen o bli sprucken) men det finns folk som älskar dem. Det jag gillar med dem är att de har ganska många olika fina sömmar om man köper alla stygn"proppar". Utöver det här med motorväxel alltså. Och att några av dem är snygga. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
Citat:
Ska gå till husqvarna-butiken idag eller senare i veckan och se vad de har att erbjuda tror ändå en bättre begagnad maskin som är genomgången skulle duga för mig och om jag skulle finna det kul och vill utveckla det vidare till ett intresse får man väl köpa en ny maskin med mer funktioner. Tror faktiskt man får igen merparten av pengarna om man säljer en nyservad maskin på tradera, såg att en husqvarna 2000 som ej var servad gick för ca 1200 kr igår eller om det var under helgen. Så lägger man 1000-1500 kr på en begagnad genomgången maskin så borde man inte förlora så mycket på det om man säljer den för att köpa någon ny maskin. Citat:
Jag inser att det inte är så enkelt att välja maskin som jag trodde utan det är förmodligen som med verktyg en smärre djungel att ta sig igenom. ![]() Dock lär jag inte köpa någon maskin som är datoriserad med tanke på att dess moder-/styrkort förr eller senare går sönder och då kan det bli svårt att få den utbytt, likaså att få tag på mjukvara om det behövs om x antal år så en mekanisk maskin är vad jag ska rikta in mig på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tänk också på att vissa säljare vill sälja nytt och talar därmed skit om gamla..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.